Narkotika og konsekvenser

Hei, jeg driver med et skoleprosjekt om misbrukere av rusmidler og tobakk og konskvensene av det. Så jeg lurer er det noen direkte konskvenser til sammfunnet og personen? og hvilke konsekvenser fører hasj og koain til???

Kvinne, 15 år fra Buskerud
De spørsmålene du stiller er veldig omfattende, og det finnes ingen korte og enkle svar på dem. Når du spør om konsekvneser av rusmiddel- og tobakkbruk for samfunnet og individet kommer det litt an på i hvilken målestokk du mener. Tenker du på lokalsamfunnet som for eksempel kommunen? Eller landet Norge? Eller hele verden? Tenker du økonomiske konsekvenser som for eksempel tapt arbeidskraft? Utgifter til helsevesen og/eller andre sosiale tiltak? Utfordringer i forbindelse med kriminell aktivitet som utføres med tanke på kjøp/salg/smugling/produksjon av narkotika? Påkjenning for den enkelte familie?
Når det gjelder på individnivå er det også mange mulige konekvenser som psykisk helse, fysisk helse, tapt skolegang, arbeidsledighet, dårlig økonomi, problemer med familie/venner og kriminalitet.
Som du ser kan oppgaven din ha mange vinklinger og vi vil anbefale deg å tenke gjennom muligheten for å velge en problemstilling som avgrenser litt mer. Du kan kanskje få noen tips på våre sider veildening til skoleoppgaver.  Her kan du lese om hasj og kokain.