Kokain og abstinenser

kokain brosjyre litenHei Har i flere år misbrukt kokain som oftest i helgene og når jeg går ut. Venter nå på behandling men imens har jeg holdt meg sammen med familie. Jeg har store problemer med angst og depresjoner og sliter også med at jeg føler jeg har problemer med hjerte. Har tatt ekg 3 ganger den siste mnd og disse har vært fine. Er dette normalt når man slutter på dette? svetting, stikking i bryst/hjerte, svimmelhet hele dagen og puls som går fort så sakte eller kan jeg ha fått skader som ikke kommer frem på ekg testen? Nesten som det har stoppet iblant.

Mann, 23 år fra Hordaland
Det er først og fremst imponerende å høre at du virkelig har tatt tak i ditt problem.
• Når det gjelder din fysiske helsetilstand: Vi er ikke leger eller helsepersonell. Men vi tenker det er viktig å stole på at hvis testene sier det ikke er noe i veien med hjertet ditt, så er det ikke det.
• Når det gjelder din psykiske helsetilstand: Depresjoner er meget vanlig etter et visst forbruk av kokain over tid. Når du slutter med kokain, vil du høyst sannsynlig gå gjennom en psykisk vanskelig tid. Dette fordi hjernens kjemi skal stabilisere; det er fraværet av kokain som forårsaker disse store følelsesmessig opp- og nedturene. En del av dette kan du tilskrive akutte abstinenser og/eller senabstinenser. Det betyr ikke at du er blitt sånn permanent eller at det er noe galt med deg.
Du sier ikke hvor lenge det er siden du brukte. Men kokainabstinenser deles gjerne i tre faser:
• Den første fasen – «crashet» – varer ca. 40 timer etter at kokaininntaket er stoppet. Pasienten opplever da sterk depresjon og har ofte selvmordstanker.
• Den andre fasen varer 1–4 døgn etter at tilstanden er blitt mer normalisert. Det oppstår en betydelig grad av ulystfølelse (dysfori), plager som varer 1–10 uker.
• I den tredje fasen – utslukningsfasen – finner pasienten mer tilbake til gammelt atferdsmønster fra før misbruket startet, men suget etter kokain kan i perioder fortsatt være meget sterkt.
Når en da slutter med kokain vil hjernen jobbe med å komme tilbake til den normale balansen og utskillelsen, noe som gjerne fører til en kraftig nedtur. Har du brukt kokain over lang tid og ofte, vil gjerne nedturen(e) være større.
I dette intervjuet sier Helge_Waal om kokainsug at «det er kanskje det mest sammensatte og vanskeligste å bli kvitt, og det trigges ofte av alkohol.» Vi nevner ikke dette for å demotivere deg, men for å understreke at vi forstår din situasjon. Det er ikke tvil om at dette er vanskelig og meget ubehagelig, men det går over!
Mens du venter på behandling anbefaler vi deg å se på siden rushjelp.no. Der er det en test som består av 16 spørsmål om kokainbruk. Etter at du ev. har tatt testen, kan du lage deg en brukerkonto og følge et selvhjelpsprogram. Vi håper det kanskje kan være noe til hjelp for deg. Bruk familien du har rundt deg og søk hjelp og støtte hos dem i ventetiden. Ta gjerne testen sammen dem og kanskje de kan hjelpe deg å følge noe av programmet.