Hvorfor er cannabis ulovlig?

Hei jeg har et par spørsmål, håper dere kan svare meg konkret på dette. Å ikke kopier en tekst fra rus boken deres. Jeg er 21 år gammel. Jeg har røyket cannabis i snart 9 år nå. Jeg rører ikke noe annet rus midler. (Røyker ikke hasj pga man veit ikke hva det er blandet med) Jeg har jobb og er utdannet på skolen. Så til spørsmålet hva er farlig ved bruk av cannabis?? Hvorfor er det ulovlig? Regjeringen sier atter det er et såkalt » gateway drug»»» Men etter hva jeg har erfart så er det hva stortinget ønsker.. De setter et ufarlig rusmiddel på narkotika listen, så tvinger folk til og oppsøke et rusmiljø får og skaffe litt røykings. Det er bevist atter alkohol, medisiner og røyk dreper Hvorfor er dette lovlig og ikke cannabis? Det er bare en plante som aldri har drept noen. Å tenk hvor mange som blir drept av, alkohol, medisin og tobakk hvert år. Røyker man rent cannabis kan man ikke få kreft. (Uten tobakk) Man får ikke noe nikotin eller parfyme ned i lungene av Sativa/Thc. Det jeg tror er atter staten ønsker og gjøre folk avhengig av rusmidler. For de tjener kommunale penger på avrusning.
De påpeker cannabis som et gateway drug men det er reglene som gjør det til et gateway drug. Hvor må man oppsøke for og skaffe seg cannabis? En dealer. Jo mere man oppsøker et rus miljø/dealer så blir man automatisk kjent med de farlige stoffene. Denne dealeren har uansett en eller 2 venner som driver med andre ting. Jo mere man oppsøker dette. Jo mere kjent blir man med narkotika. Hadde man dratt på eksempel apoteket og kjøpt seg litt cannabis, så hadde alt vært helt annerledes. Man får ikke lyst på heroin/kokain/amfetamin og alt det drite der av og røyke. Det er omgivelsene man må oppsøke som foresaker dette. Så hvorfor er det egentlig ulovlig? Hvorfor tvingen staten folk inn i et rusmiljø for og skaffe noe så uskyldig som cannabis? (Det er bevist ved flere kilder og medisinske studier atter det er medisin.) Det atter man blir paranoid av og røyke er sant. Men det er kun pga det er ulovlig. Hvis jeg røyker i Amsterdam er alt helt perfekt. Der er det som bob marley sier: Dont worry be happy.. Men hvis man røyker her i Norge. Risikerer man og bli arrestert og bli sett på som en narkoman av samfunnet. Man mister både foreldrerett og rettigheter. (Bli nektet adgang i forsvaret, politiet etc…) Er det rart atter folk blir paranoide og skremte når de røyker? Personlig så er alt så logisk atter jeg tror staten gjør dette med mening. For å virke som ett perfekt land uten toleranse for rusmidler.. Hva er deres mening? Jeg vil høre hva en som jobber med rus har og si. Jeg hadde satt pris på om dere tar dere tid til og svare dette alvorlig. Mvh Gutt 21

Mann, 21 år fra Østfold
Hva er farlig ved bruk av cannabis?
Ikke nødvendigvis så veldig mye. Det kommer helt an på hvor mye og ofte personen bruker det. Det er også veldig individuelt hvor disponert en person er for skader av cannabis. Det er også veldig individuelt hvilke skader den enkelte bruker pådrar seg.
Her er noen eksempler på virkninger og mulige skader ved cannabisbruk:
Korttidsvirkninger:
Virkningene av cannabis, som av andre stoffer, kan variere sterkt og avhenger dels av mengde stoff og innhold av THC, dels av personlighetstypen til brukeren, dels av omgivelsene og forventninger til rusen. Noen opplever gledesfølelse, ikke sjelden i form av «latter-kick» og pratsomhet, med endrede sanseinntrykk av lukt, farge og lyd. Andre får ikke slike rusopplevelser. Noen kjenner mest psykisk ubehag med kvalme og svimmelhet.
Større doser kan nedsette hukommelsen, nøyaktigheten og forståelsen av skriftlig informasjon. Korttidsminnet kan være nedsatt opp til et par dager etter rusen. Akutte depresjoner, angst eller forfølgelsesforestillinger forekommer også, avhengig av sinnstilstand, mengde stoff og innhold av THC. Slike reaksjoner kan oppstå under en enkelt rus, eventuelt etter korttidsbruk.
Langtidsvirkninger:
Fysiske langtidsvirkninger: Røyking av cannabis reduserer trolig kroppens immunforsvar, og kan påvirke hormonbalansen med mulige menstruasjonsforstyrrelser hos kvinner og redusert sædcelleantall hos menn.
Psykiske langtidsvirkninger: Langvarig bruk øker risikoen for angst- og depresjonsreaksjoner og kan utløse psykoser hos disponerte individer. Dette kan vanskeliggjøre behandlingen av sinnslidelser som schizofreni og depresjonstilstander. Det er likevel ikke påvist at bruk av cannabis fører til livsvarige hjerneskader, men det kan muligens gi en reduksjon av enkelte intellektuelle funksjoner. En har ment at det såkalte amotivasjonssyndromet skyldes bruk av cannabisstoffer. Syndromet utvikles særlig hos unge, mottakelige individer. De blir likegyldige, apatiske, får nedsatt konsentrasjonsevne, nedsatt toleranse for skuffelser, samt får uvilje mot å gi seg i kast med nye oppgaver. Det er imidlertid vanskelig å skille mellom hva som skyldes stoffbruken, og hva som skyldes miljøfaktorer, f eks. «gjengens spilleregler» for atferd og livsstil.
Hvorfor er cannabis ulovlig?
Det er ikke RUStelefonens oppgave å gjøre rede for norsk ruspolitikk. Spørsmålet ligger utenfor vårt mandat. Det er det enkelte lands lovgivende instanser som bestemmer dette. I Norge er det Stortinget. Vi kan ikke svare deg helt totalt objektivt på hvorfor det i Norge er ulovlig med cannabis. Norsk ruspolitikk, f.eks. forbudet mot hasj, er nok ikke basert på uavhengige analyser av reelle fysiske, psykiske og samfunnsmessige skadevirkninger av stoffene. Det er nok heller kultur, tradisjon og det overordnede hensynet til samfunnets ve og vel som er styrende. Hadde alkohol dukket opp på markedet i dag, ville det også trolig bli klassifisert som narkotika.
I Norge er det demokrati og ytringsfrihet. Du er i din fulle rett til å kjempe for dine synspunkter gjennom politikken eller via andre kanaler. Det er mange som deler dine synspunkter, og de som jobber politisk for avkriminalisering og/eller legalisering av cannabis tilhører gjerne liberalistiske partier. Du kan også melde deg inn i underskriftskampanjen Vi må legalisere planten Cannabis!
Er cannabis et «gateway drug»?
Du skriver at «regjeringen sier [cannabis] er et såkalt «gateway drug». Vi vet ikke hvor du har den opplysningen fra. Det vi kan si, er at den såkalte «gateway»-hypotesen er meget omstridt og på ingen måte allment akseptert i forskermiljøene. Du finner en artikkel om «gateway»-hypotesen på SIRUS sine nettsider.