Hvem kan hjelpe når vi ikke strekker til?

Har en svigerfar som er alkoholiker og nå i ferd med å få innvilget uføretrygd på bagrunn av en PTSD diagnose. Han er suicidal og vært innlagt bl.a på Modum ved 2 tilfeller siste 6 årene. Problemet er at han bor alene langt fra andre, han drikker, tar piller om hverandre og vi vet aldri hvilken tilstand vi kan finne han i. Hvem kan vi evt. ringe dersom vi misstenker at noe er veldig galt? Fastlegen som ikke vet han er alkoholiker og som foreskriver piller som han igjen blander ut? kan vi ringe Modum der han har vært innlagt? Dette sliter veldig på oss, vi bor 6 mil unna, og vi kan ikke fortsette å kjøre dit hver gang han truer med selvmord. Håper inderlig på svar

Kvinne, 26 år fra Finnmark
Vi skjønner godt at situasjonen du beskriver er krevende for dere, og at dere trenger avlastning. Dere kan godt begynne med en bekymringsmelding til legen, kanskje kan det føre til en tettere oppfølging av din svigerfar. Ellers er det NAV som har ansvar for å bistå personer som trenger hjep i hverdagen. Du kan jo kontakte dem og forklare situasjonen, på den måten kan dere kanskje få tilbud om tilsyn for svigerfar. Når det oppstår akutte situasjoner hvor dere er redd for at han har begått selvmord, eller er i ferd med å gjøre det, synes vi godt dere kan ringe politi eller legevakt i området der han bor slik at de kan sjekke innom han.