Hvordan vite om noen har tatt GHB?

ghb_brosjyre_litenGår det an, på noen som helst måte, å finne ut om en person har tatt GHB? En test eller noe? Personen har ofte flere symptomer på dette.

Kvinne, 30 år fra Oslo
GHB påvises i urinen i omlag et halvt døgn, og kun få timer i blodet. Det er derfor vanskelig å påvise på denne måten, men mindre man tester en person daglig. Ut over dette er den beste måten å finne ut om en person har tatt GHB å se etter/få bekreftelese på tegn og symptomer (ev. blir man nødt til å spørre vedkommende direkte).
Om GHB-virkning/tegn symptomer.
GHB gir en alkoholliknende rus. Ved normal dose begynner rusen etter 15-30 minutter. Den gir en følelse av oppstemthet, velvære og selvsikkerhet. Rusen når maksimal effekt etter cirka én time, og vil normalt vare i 3-5 timer. En liten økning i dosen kan føre til en sterk intensivsering av rusen, og resultere i svimmelhet, snøvling, kvalme og brekninger, samt tap av koordinasjon. Man kan oppleve en ukontrollerbar tretthet og falle raskt i søvn. I mer alvorlige tilfeller kan det inntre vrangforestillinger, kramper, hemmet pust og bevisstløshet. Karakteristisk for personer som er bevisstløse som følge av GHB inntak, er at de etter kort tid plutselig våkner opp. Dette kan forklares med at GHB skilles raskt ut fra kroppen.
Mer om GHB: