RUStelefonen, bare for ungdom?

Hei. Jeg er en alkohoholiker 43 som er ute etter hjelp. Er dette bare for ungdom eller kan man som » godt voksen» også ta kontakt??? Har prøvd fastlegen min, men det eneste den sa; ta deg en lang tur i skog og mark. Også ville han skrive ut innsovingsmedisiner, Immovane, til meg men det sa jeg nei takk til. Vil ikke få mer avhengighetsproplemer når jeg prøver det jeg kan på å slutte med rusmidler.

Mann, 43 år fra Hordaland
Ut fra din beskrivelse virker det ikke som at legen din er særlig forståelsesfull. Kanskje du kan forsøke å snakke med en annen lege? Det er nemlig slik at du trenger en henvisning fra lege eller NAV hvis du ønsker hjelp fra det offentlige (spesialisthelsetjenesten). Vi synes det høres fornuftig ut når du sier at du ikke ønsker å begynne med medikamenter du kan bli avhengig av, hold på det og forsøk å finne en mer imøtekommende lege. Det kan godt være en privatlege.  Hvis du opplever flere problemer med å få en henvisning kan du søke råd hos pasientrådgivningstelefonen på telefon 800 41 004.