Ereksjonsproblemer og mulige faktorer for dette

cannabisHei, Jeg er mann på 21. Jeg debuterte seksuelt som 18 åring og har hatt sex med 4 jenter, hvor av 2 har vært kjærester. I det siste har jeg slitt med ereksjonsproblemer under samleie med kjæresten min. Jeg blir gjerne stiv i begynnelsen når vi koser, men i visse tilfeller (i det siste) har jeg mistet ereksjonen min litt etter penetrering. Jeg klarer å bli stiv når jeg onanerer alene, men jeg føler onani og samleie er 2 veldig forskjellige ting siden dama har fortventninger.. Jeg vet ikke helt hva dette kommer. Jeg har merket meg at iblant så er det mye tanker som surrer rundt i hodet mitt når jeg har sex. Ikke nødvendigvis bare negative tanker, men alt mulig. Jeg klarer ikke konsentrere meg på det jeg gjør. Kjæresten min var jomfru før hu møtte meg, men dette har ikke skjedd med andre kvinner jeg har liggi og problemet er absolutt ikke kjæresten min nå heller. Er veldig glad i henne og jeg merker at hu er veldig glad i meg. Forholdet vårt har vært bra på alle mulige andre måter så langt, men ereksjonsproblemet er ikke bare et problem i seg sjøl men det plager meg også i hue. Som akkurat nå – er derfor jeg skriver til dere. Fordi jeg ønsker mest mulig informasjon om hva det kan være vil jeg også legge til at jeg har røyket cannabis. For det meste weed (grønt), ikke hasj (brunt) da jeg ikke er spesielt glad i det.
Dette har jeg gjort fast i omtrent 2.5 år. Med fast mener jeg ihvertfall 1-3 ganger i uka og ofte mer og. Jeg har også hatt noen pauser på 1-2 måneder noen få ganger de siste 2.5 åra også. Jeg har ikke merket dette med ereksjonen før nå nylig, så jeg vet ikke om det har noen sammenheng men forundrer meg ikke om cannabisen er en stor faktor. Jeg har også snust fast siden jeg var 17. Uten om weed så røyker jeg sjeldent tobakk, men jeg blander weed med tobakk. Jeg har også onanert mer eller mindre daglig, gjerne flere ganger daglig også, helt siden jeg var omtrent 11. Jeg vet ikke om for mye onani også spiller inn på ereksjonsproblemer. Håper på et svar som kan hjelpe meg svare på noen spørsmål. Mvh. Mann 21

Mann, 21 år fra Oslo
Du beskriver at du har ereksjonsproblemer, hovedsakelig i forbindelse med samleie. Du er inne på at det kan være flere forskjellige faktorerer som kan forårsake dette, og det er sikkert helt riktig. Vi vil her kommentere på den delen som handler om ereksjon og cannabis. Vi må skille mellom virkninger som kommer under rusen («akutte» virkninger) på den ene siden, og langtidsvirkninger; bivirkninger/skader som kommer etter langvarig omfattende bruk på den andre.
Rent generelt viser den medisinske litteraturen på feltet at cannabisbruk kan ha negativ innvirkning på mannens seksuelle ytelse. Nyere studier på dyr og cellekulturer har identifisert forbindelser mellom cannabisbruk og seksuell dysfunksjon. Tidligere undersøkelser har vært små og pekt i forskjellige retninger. Det har vært kjent at cannabis kan påvirke bestemte reseptorer i hjernen. Nå tror forskerne at slike reseptorer også finnes i penisen. Effekten kan være problemer med å oppnå og opprettholde en ereksjon.
Noen, men ikke alle, opplever at de får økt seksuell nytelse når de er påvirket av cannabis. Men hvis man bruker mye over lengre tid, kan det føre til ereksjonsproblemer etter hvert. Foruten at bruk av cannabis kan føre til potensproblemer, ser det ut til at det også gjør lysten svakere og nivået på testosteron lavere enn normalt. Du kan lese om dette her.
Svaret må bli at cannabis kan føre til problemer med ereksjon. Men det gjelder nok mest for dem som bruker det mye og lenge. Men, som vi nevnte, det er veldig store individuelle forskjeller. Risikoen synes å bli større jo yngre gutter er når de begynner med cannabis.
Men det kan godt hende at du innimellom har ereksjonsproblemer av helt andre grunner enn cannabis. Det kan du sikkert snakke med legen din om. Generelle spørsmål om sex kan du også stille til www.suss.no/