Er mannen min alkoholiker?

olflaske2Min mann har i det siste begynt å drikke oftere. Tar seg gjerne noen øl flere ganger i uka. Jeg har sagt at jeg ikke liker det, og det har resultert i at han sier han ikke drikker, selv om han gjør det, eller at han sier han har hatt mindre enn han har ( finner gjemte øl bokser overalt). Når han drikker endrer han seg og blir veldig fort sint, kaller meg stygge ting, slår i ting,oppfører seg generelt truende hever stemmen osv. Han har også kjørt bil etter å ha drukket og dratt på fest og drukket seg full når han har sagt han skal noe annet.
Han bagatelliserer det og mener jeg er den kjipe masete kjerringa. to uker etter at vårt siste barn ble født hadde han middagsbesøk og drakk seg møkkings. jeg har fått helt noia, føler jeg må passe på alt for at ikke en sånn situasjon skal oppstå. Jeg gruer meg til alle sosiale ting som inneholder alkogol. Han lover å la vær å drikke, men tar ei øl eller to fordeom, og sier bare at han ikke trodde det var sååå nøye. Tross alt bare to øl. Når jeg tar det opp ( noe som har blitt svært ofte, klarer ikke tenke på annet …og håper han plutselig skal se det selv) blir han ofte sur, og særlig hvis jeg krever null alkohol hvis vi skal på noe el.

Kvinne, 25 år fra Aust-Agder
Du beskriver en vanskelig situasjon, og vi skjønner at du føler deg rådvill. Du skriver at du håper at han plutselig skal se selv at dette er et problem. Skal mannen din gjøre noe med sitt drikkemønster, må han som du sier, selv innse at han har et problem. Det er lite du kan gjøre for at han skal slutte og det er heller ikke ditt ansvar. Du har fortalt ham at dette er slitsomt for deg og at du ikke liker det. Men han drikker uansett og oppfører seg dårlig overfor deg. Vi vet ikke om mannen din er alkoholiker men han har, slik du beskriver det, et forhold til alkohol som er problematisk for deg og din familie. Dere har barn og det er ikke en akseptabel oppvekstsituasjon for dem at deres far drikker og skaper så mye konflikter i hjemmet. Du har vært klar på hva du mener om dette. Hvis han på ingen måte ønsker å samarbeide om dette problemet, bør du kanskje tenke over hvordan du har det i ditt liv kontra hvordan du ønsker å ha det. Du kan ikke bestemme at mannen din skal slutte å drikke, men du kan bestemme hvor mye du vil ta del i det.
Hvis mannen din ønsker å få hjelp med sitt problem kan han oppsøke fastlege og be om henvisning til spesialisthelsetjenesten der de vil gjøre en kartlegging og med utgangspunkt i den, tilby behandling eller henvise videre.