Bør jeg informere barna?

Bør jeg nformere barna om farens siste arrest( 16.12.12) eller skal jeg vente til de finner det ut? Det er ikke første gang men nå er de 15 og snart 16 år. Faren sier jeg ikke skal men jeg er usikker. Vi bor ikke sammen,flyttet fra faren når jeg var gravid med nr to. De har ikke bodd med andre enn meg men hvet om farens tidligere missbruk. Fikk hvite om siste arrest gjennom barnevernet på hjemplassen vår.

Kvinne, 37 år fra Hordaland
Vi forstår godt at denne situasjonen utgjør et dilemma for deg. Det er ikke enkelt å avgjøre hva som er det beste i slike tilfeller, det kommer an på så mange faktorer som barnas modenhet, hvor mye kontakt de har med faren sin, og hvordan forholdet deres er. Sånn sett er nok du den nærmeste til å kunne avgjøre hva du tror er best for dem., det er jo du som ser dem mest i hverdagen og kjenner dem godt.
Det er gjerne slik at ungdom forstår mye mer av hva som skjer rundt dem enn det de gir uttrykk for, og mange ganger kan det nok være en lettelse for dem å få bekreftet sine mistanker i stedenfor å gå rundt å gruble. I tillegg kan det være godt for dem å kunne snakke om alt dette med deg eller andre voksne de stoler på. Du skriver at faren til barna ikke ønsker at du skal si noe. Men hvis du føler at det er bedre for dem å vite sannheten kan du kanskje forklare han grunnene til det og høre om han ikke er litt enig med deg likevel. Hvis han synes det er bedre å snakke med barna selv kan kanskje det være en god løsning.
Dersom han ikke å noen måte ønsker at barna skal få vite dette, og du føler at det blir feil kan du kanskje ta kontakt med et familierådgivningskontor. Du kan drøfte situasjonen med dem og ha en samtale med barna der. Dette kan du jo informere barnas far om slik at han er informert om dette.