Besittelse av cannabis

Nylig ble 0,5 g cannabis funnet i jakken min av en bekjent. (Dette tilhører faktisk ikke meg, noe som kanskje er urelevant) Min bekjente leverte dette til politiet, og informerte om hvor det var funnet. Politiet kontaktet meg og krevde 1 år med faste urinprøver. Jeg har forøvrig ingen tidligere historie ovenfor hverken politi eller andre, angående rusmidler. Kan politiet kreve dette? Rusmidlene er ikke funnet på meg, og selv om jeg en gang i blant røyker en joint mener jeg ikke at jeg på noen som helst måte har et rusproblem.

Mann, 21 år fra Akershus
Det er uansett ikke lov å være i besittelse av cannabis – enten den er din eller ikke. Så lenge politiet tror på den som leverte det – at cannabisen ble funnet på deg – vil det fra deres side være grunn til å anta at cannabisen var din. Politiet ville dermed kunne si at de «har noe på deg». På den annen side: Politiet må jo bevise, eller vurdere det som «utenfor rimelig tvil» at cannabisen faktisk var din. Vi kan ikke helt se hvordan de skulle kunne bevise det med mindre du erkjenner forholdet.
Har du erkjent forholdet? I så fall er det vanlig å få en bot. Og selv om du erkjenner forholdet, kan de likevel ikke kreve urinprøver i et år av deg av den grunn.Vi kan ikke forstå annet enn at du har gått inn på en slags avtale med dem. Har de gitt tilbud som går ut på at de «dropper» saken – gir deg påtaleunnlatelse – mot deg hvis du går med på å teste deg i et år? Hva som skjer hvis du takker nei til dette tilbudet er vi ikke sikre på, men vi vil tro at du da kan få en bot for besittelse og en anmerkning på din vandelsattetst.