Behøver han avrusning for å slutte med cannabis?

cannabisJeg har en samboer som har røykt hasj/cannabis i stort sett hele sitt voksne liv (iallefall i 12 år), til tider hver dag, flere ganger om dagen men stort sett (de fleste år) en gang i uken, gjerne i helgene. Han røyker ikke mye og det er vanskelig å «ta han» på det, men han legger jo etter seg spor som vanskelig kan misoppfattes av et etterhvert trent øye. Jeg har aldri likt det og derfor har han prøvd å skjule det for meg i mange år.
Jeg røyker aldri i et forsøk på å stå frem som et godt eksempel pluss at jeg syntes det er helt latterlig av en voksen mann å holde på slik. Før røykte mange av hans venner sammen med han, men etterhvert som de har blitt eldre så har dette avtatt (naturlig nok, med barn, familie osv). Han har hatt fast jobb i alle år og fungerer bra i hverdagen, men det ligger mye i bunnen. Han sliter med til tider alvorlige depresjoner og påstår selv at han trenger cannabis for å «roe seg» siden han har en indre uro og blir ofte fort rastløs. Han står også fast på at hasj ikke er farlig og at det er mye «mildere» enn f.eks alkohol. Han mener selv at han har ADHD, men jeg mener at det er abstinenser av hasjen fordi han holder seg gjerne i to- tre uker nå mellom hver gang. Han har også vært borti hardere stoffer da alle gamle «fiksere» har gitt seg på det, og han må oppsøke lugubre steder for å få tak i det han vil. Vi er jo nå i den fasen at vi skal etablere oss, men jeg vurderer sterkt å stikke da jeg ikke orker mer av løgner og bortforklaringer, samt en ustabil type som nekter for å ha et rusproblem. Vi krangler mye om dette, det går ut over alt i forholdet og jeg har mistet all tillit og ser ingen fremtid. Dette har jeg sagt klart fra om, og jeg har gitt han ultimatum. Han har time hos psykiater og skal starte med behandling for depresjon. Burde han også fått avrusning? Kan man klare det selv?

Kvinne, 28 år fra Hordaland
For å ta det siste først: Man kan slutte med cannabis uten å bli lagt inn for avrusning, men mange trenger støtte og hjelp underveis. Vi kan ikke svare på om din samboer trenger avrusning på institusjon. Han har nå time hos psykiater for samtaleterapi og det kan være en begynnelse på en prosess hvor din samboer tar tak i noen av de utfordringene han sliter med. Du har valgt å være sammen med ham i mange år selv om dere blant annet har vært uenige i synet på cannabis og det er kanskje fordi dere har hatt positive sider i forholdet deres også. Nå skriver du at du har mistet all tillit til ham og at du har gitt ham et ultimatum. Hvis det innebærer at du har vært tydelig på hva som er dine forventninger til samlivet og hvor dine grenser går, er det en klar melding til ham. Bestemmer du deg for at du vil fortsette å ham i livet ditt, bør du tenke over hvor langt du vil strekke deg og hva du kan være med å ta ansvar for.
Hvis dere trenger hjelp til å snakke om problemene rusbruket hans får for forholdet deres kan det kanskje være et poeng å ta kontakt med et familievernkontor, her finner du ut hvor du skal henvende deg. Du kan også ta kontakt med Veiledningsenteret for pårørende. Mer informasjon om deres tilbud finner du her. Du kan også ta kontakt med oss på vår telefontjeneste  08588, vi er åpne mellom 11-19 hver dag, chatten vår er åpen på hverdager mellom 14 og 17.