Amfetaminnedtur og selvmordstanker

keyHei, har en venn som i går tok en stor mengde amfetamin, og i dag er han på en kraftig nedtur og har selvmordstanker og han virker seriøs om det. Han vil ikke få hjelp, men jeg lurer på om jeg kan få litt hjelp til hva jeg kan si eller gjøre for å prøve å hjelpe han ut av dette. Han er veldig viktig for meg og jeg må gjøre noe.

Kvinne, 19 år fra Vestfold
På våre nettsider kan det ta opp til en uke å få svar. Så hvis du vurderer det dithen at det er snakk om akutt fare for liv og helse, bør du ringe 113 (enten han vil eller ikke). Helspersonell har taushetsplikt.
Hvis din venn trenger hjelp for sin amfetaminbruk, kan du tipse ham om å kontakte oss. Det er ok å ta en prat med ham om problemet. Det går an å ta avstand fra rusbruken, uten å ta avstand fra den som ruser seg. Du kan foreksempel fortelle ham om din bekymring og hvorfor du er bekymret. Du kan spørre om hvorfor han ruser seg, og hva som skal til for han ikke skal fortsette slik han gjør. Spør hva han hadde gjort hvis det var du som ruset deg og han var i din situasjon. I tillegg er det også ok å informere om hjelpetilbud som fins hvis han allikevel bestemmer seg for at han ønsker hjelp. Du kan lese mer om hjelpetilbud her.