Alkokutt

vinflaske og -glassJeg er en kvinne som har drukket alt for mye i ca 7 år. Jeg har lenge planlagt å slutte og gjorde dette for ca en uke siden. Det har vært lettere enn jeg trodde…men å flytte litt fokus og tankegang 🙂 Det jeg lurer på er hvor lang tid jeg må regne før alle abstinenser er over, dvs svette og litt kvalme ( stort sett eneste jeg har merket)…glad for svar 🙂

Kvinne, 46 år fra Finnmark
Akutte abstinenssymptomer avtar vanligvis etter en til tre uker. Mindre alvorlige symptomer (f.eks søvnløshet, mindre uttalt angst og gledesløshet (anhedoni) kan vedvare som elementer i et post-abstinens-syndrom. Disse lettere symptomene vil gradvis bedre seg.
De fleste tilfeller av alkoholabstinenssyndromet er milde og trenger ingen medikamentell behandling. Vi legger allikevel ved artikkelen Medikamentell behandling av alkoholabstinens (Tidsskrift for Den norske legeforening), som du kan se på hvis det skulle være aktuelt å be legen din om medisinsk hjelp i en periode.