Alkohol

vinflaske og -glassHei, jeg har drukket alkohol omtrent 2-3 ganger i uken (noen ganger mer, andre ganger mindre) i 6 år og har utviklet en relativt høy toleranse for alkohol. Men jeg får veldig lett blackout, og spesielt om jeg drikker sprit etter å ha drukket mye vin og øl. Jeg får gjerne helt blackout fra omtrent hele kvelden, ofte husker jeg ikke noen glimt en gang, men allikevel kaster jeg aldri opp. Hverken kvelden jeg drikker eller dagen derpå. Hva kan dette komme av og kan det være farlig å holde alkoholen i kroppen? jeg har forsøkt å kaste opp, men klarer det ikke. setter pris på svar!

Kvinne, 21 år fra Akershus
Alkohol kan føre til blackout fra 1-1,5 promille og oppover. Det som skjer er at overføringen fra korttidsminnet/arbeidsminnet til langtidsminnet svekkes, slik at man ikke husker noe fra hendelsen senere, men der og da er man ved bevissthet. Det er ikke bare mengden alkohol som drikkes som bestemmer om du får blackout. Hvor fort promillen stiger i kroppen din kan også ha betydning. Det vil si at hvis du drikker fortere enn tidligere, har spist mindre, er mer stresset, mindre uthvilt osv., vil alt dette kunne bidra til blackout.
Alkohol er jo en gift. Og når man drikker mer enn man tåler, er det å kaste opp kroppens måte å kvitte seg med giften på. Når du har opparbeidet en temmelig høy toleranse, kan nok det være en av grunnene til at du ikke kaster opp. Hvis du har veldig høy promille er det nok best for kroppen å kvitte seg med alkoholen (kaste opp). Faren ved å «holde alkoholen i kroppen» er da at du i verte fall risikerer å bli bevisstløs med pustestans.
Hvis du har lyst til å teste ditt alkoholforbruk og eventuelt gjøre en innsats for å redusere alkoholinntaket ditt finner du tester og selvhjelpsprogram på denne siden.