Weed

Hei. Har en datter som har røyket weed ca 1 år, og sluttet i september. Hun er veldig «tung» og jeg føler at hun er deprimert, men hun sier selv at hun ikke er det. Hvor lang tid vil en sånn depresjon vare? Tusen takk

Kvinne, 54 år fra Akershus
Slike ting er veldig individuelle, men hvis hun ikke har røyket siden september burde virkning og abstinenser fra weeden være så og si over. Med andre ord, hvis hun er deprimert nå behøver ikke det å ha noe med weeden å gjøre. Mange som begynner med rusmidler gjør det fordi de ikke har det så godt, kanskje hadde datteren din det vanskelig allerede før hun begynte å røyke? I så fall er det naturlig at dette vender tilbake når rusen ikke lenger er med på å «døyve» det som er vondt. Hvis hun fortsetter å virke deprimert over tid kan du kanskje oppfordre henne til å snakke med noen om det, hvis hun synes det er vanskelig å snakke med deg. Nå skriver du ikke hvor gammel datteren din er, men hvis hun går på skole kan helsesøster eller rådgiver være en god person å snakke med. En lege kan også innvolveres, han vil også kunne henvise videre til spesialisthelsetjenesten dersom det er behov for videre oppfølging.