Venninne med alkoholproblem

Hei! Jeg har en kusine som også er min bestevenninne. Hun er to år eldre enn meg og går verken på høgskole, er lærling eller jobber. Hun går kun rundt hjemme hos foreldrene sine og sover langt ute på dag. Jeg har fått høre fra mange «vitner» om at hun drikker i hverdagen. Jeg har hørt hun er sterkt beruset og klarer ikke å holde balansen. Jeg har sett henne kun 1 – 2 ganger drikke midt i uka, men hva skal jeg si til henne? På fester drikker hun seg sanseløs. Hun har havnet på sykehuset et par ganger og hun blir ille å være med. Det gjør vondt å se henne slik. Hva kan jeg som kusine og venninne gjøre? Jeg har spurt henne om hun kunne være ærlig med meg om hun drikker eller ikke i hverdagen, og hun klarer fint å se meg i øynene og si hun ikke drikker. det er et skikkelig dilemma føler jeg.

Kvinne, 18 år fra Østfold
Vi skjønner at dette er vanskelig for deg.  Du er, med god grunn, bekymret for kusinen din og vet ikke hvordan du kan hjelpe henne.  Det er kjempefint at du vil hjelpe, med det er ikke ditt ansvar at hun får det bedre. Det må noen profesjonelle med god kjennskap til unge og rusproblematikk ta seg av. Men for at din kusine skal få den hjelpen hun trenger må hun selv ønske å endre livet sitt. Du kan kanskje spørre henne om hvordan hun har det, og om hun trenger hjelp med noe? Tilby henne å bli med til legen hvor hun kan få henvisning til behandlig/terapi. Hvis kusinen din ikke vil ha hjelp er det dessverre ikke så mye du kan gjøre. Da kan det være godt for deg også å ha noen å prate med om dette, for eksempel foreldrene dine eller andre du stoler på. Det viktige er at du ikke blir sittende alene med din bekymring, Hvis du ikke vil snakke med noen du kjenner om det er du velkommen til å ringe oss anonymt. Vi har åpent hver dag mellom 11-19. Du kan også chatte med oss på hverdager mellom 14-17.