Vennen min er avhengig

Hei! Jeg har en kompis som er avhengig av hasj. Det skjedde gradvis, men nå har det tatt helt av. Han røyker hele tiden, får ikke sove på nettene og tenker ikke på annet. Han er i store konflikter med familien, i og med at han kommer fra et veldig ordentlig hjem. Foreldrene er klar over missbruket, men jeg tror ikke de helt vet hva de skal gjøre i og med at nesten alle vennene hans også gjør det. Jeg er en av de personene han betror seg til, og han forteller meg veldig mye personlig, og vi snakker om problemene hans omtrent hver dag. Jeg har så lyst til at han skal slutte å røyke weed, fordi jeg ser hvor mye det påvirker han. Han har ikke lyst til å slutte. Men jeg lurer på om dere vet et sted i Tønsberg/vestfold hvor det går ann å gå, og få hjelp? Han har sagt at han kan være med på en samtale hvis jeg blir med han. Det er bare det at jeg ikke helt vet hvor jeg skal henvende meg eller gå.

Kvinne, 17 år fra Vestfold
Så heldig vennen din er som har deg til å hjelpe og støtte han. Det er ikke lett å hjelpe noen med å slutte med hasj hvis de egentlig har lyst til å fortsette, men hvis han har sagt at han vi bli med deg  på en samtale kan det jo hende at han innerst inne skjønner at det han driver med ikke er bra, og at han vurderer og slutte selv om han ikke innrømmer det. Vi tenker at et godt sted for dere å henvende dere til kan være helsestasjon for ungdom. De fleste steder rundt i Norge skal ha et tilbud om helsestasjon for unge, dere kan gå inn her for å finne den som er nærmest dere. Hvis dere har lyst til å lese om hvordan det er å slutte med hasj kan dere se på denne hasjguiden, og hvis vennen din ikke har lyst til å snakke med noen offentlige om problemene sine finnes det også et kartleggings- og selvhjelpsprogram på nett.