Ung alkoliker

Jeg er en helt normal 19 år gammel jente med fremtidsplaner, venner og familie. Jeg har et problem, som jeg synes er utrolig vanskelig å snakke om. Jeg kjenner ingen andre rundt min alder med samme problem. Jeg drikker for å ruse meg og går under det å være alkoholiker. Jeg lurer bare på om det finnes flere rundt min alder som opplever det samme?? Jeg føler meg alene!

Kvinne, 19 år fra Rogaland
Du skriver at du går under det å være alkoholiker, og vi lurer litt på hva du mener med det? Drikker du hver dag? Hele tiden? Blir du syk hvis du må være uten alkohol i mer enn et døgn? Tenker du på alkohol hele tiden? Er alkoholen det mest viktige i tilværelsen din? Det å ha problemer med alkohol kan vises på mange nivåer, og det er ikke uvanlig at mennesker drikker for å ruse seg. Vi tror det er mange unge som bruker alkoholen som en slags flukt fra krav og ting som er vanskelige i hverdagen selv om de kanskje sier at de drikker fordi de syens det er gøy. Hvis du har lyst til å kartlegge din bruk av alkohol finnes det et kartleggingsverktøy og et selvhjelpsprogram på rushjelp.no.
Du skriver også at du føler deg alene, og at du synes dette er vanskelig å snakke med noen om. Kanskje du kunne kontaktet en lege og bedt om henvisning til en psykolog eller terapeut? Da kan du snakke med noen som har taushetsplikt, det kan ofte føles godt. Eller du kan ta det opp med en nær venn som du stoler på, og be om at h*n ikke nevner det for andre. Vi forstår at det er vanskelig, men det er ofte verre å føle seg alene. Du kan også ringe oss hver dag mellom 11-19 og chatte med oss på hverdager 14-17.