snus

Er det noen som ikke tåler snus? jeg har snusa en periode før, og har begynt igjen nå. jeg blir ikke svimmel lengre, men får ikke lyst på det fordi jeg får så vondt i magen av det. hva kan være grunnen?

Kvinne, 15 år fra Hordaland
Det kan være flere årsaker til at du får vondt i magen ved bruk av snus.
Generelt sett kan vi si at snus inneholder mye nikotin som er et sterkt avhengighetsdannende giftstoff. Dette vil derfor føre til at man opplever ubehag de første gangene man bruker snus, for eksempel kvalme. Hvis man fortsetter å snuse vil kroppen etter hvert vende seg til nikotinet og  ubehaget blir mindre.
Nikotinet har også effekt på en del av nervesystemet som styrer blant annet bevegelsene i tarmene. I tillegg kan snusing føre til at man svelger snussaft. Begge disse faktorene kan også være årsaker til vondt i magen av snus.
Dersom du føler ubehag ved å bruke snus, kan det være lurt å slutte.
Det kan være et tegn på at kroppen din ikke er så glad for at du snuser.
Dersom du vil vite mer om snus eller tenker på å slutte, kan du ringe Røyketelefonen 800 400 85, eller lese mer om snus på www.tobakk.no