Problemer med legen

Hei, har nå hatt ett rus problem siden jeg var 13 år, å vært åpen om dette til legen min nå i senere tid. Problemet mitt er at jeg nå ønsker å slutte med dette, det hat gådd mest i Amf, cola, opiater(oxycontin, osv.) og pot. det som er, er det at når jeg nyktrer i et par dager kommer det kraftige abstinenser med både skjevinger, svetting, aggresjon og psykiske sammenbrudd.. jeg har snakket med fastlegen min om det men har ønsker ikke å skive ut noen meddikamenter som kan hjelpe meg å slutte. har en god vennegjen som støtter meg, men jeg klarer meg ikke uten…. hva skal jeg gjøre?

Mann, 18 år fra Oppland
Vi skjønner at dette er en vanskelig situasjon for deg, og synes det er fint at du har snakket med legen din om det. Nå er det ikke så vanlig at leger skriver ut sterke og vanedannende legemidler til personer som skal trappe ned bruket sitt på egenhånd. Det som er mest vanlig er å henvise til avrusning hvor du kan få tilbud om inneliggende opphold på avdeling med helsepersonell i den første vanskelige tiden hvor abstinensene er ille. På en slik avdeling kan du også få veiledning om videre behandling og oppfølging dersom du føler at du trenger det. Det er lege eller ruskonsulent på NAV som kan skrive henvisning til avrusning, så hvis du tenker at det er et greit alternativ for deg kan du snakke med en av dem.