Påvisning av hasj

cannabisJeg har røyka hasj 3-5 ganger med kanskje 5 trekk per gang i løpet av livet mitt. alle gangene var innen ett år ca. sist jeg røyka tok jeg 5 trekk for 4 uker siden. vil en narkobikkje mest sannsynlig markere på meg nå? i såfall, hvis den markerer, må jeg da ta urinprøve eller blodprøve? vil disse være positive eller negative tror du?

Mann, 16 år fra Oslo
En narkotikahund søker etter lukt av narkotika hunden er trent til å markere på. Det vil si at du må ha narkotika på deg, dette kan være ytterst små mengder, eller at lukten sitter igjen i dine klær etter eget eller andres bruk. Det blir vanskelig å svare på om lukt sitter igjen i dine klær.
Hva politiet gjør om en narkotikahund markerer på deg er også vanskelig å svare helt sikkert på. Det vil nok kunne variere utifra situasjonen hunden markerer. De vil ganske sikkert undersøke om du har narkotika på deg, kanskje vil de ta en urinprøve.
Om du røyka hasj en gang for fire uker siden vil det ikke slå positivt ut på blodprøve eller urinprøve. I blodet vil THC (virkestoffet i hasj) vanligvis påvises inntil 1/2 døgn. Ved en urinprøve vil enkeltinntak som du beskriver påvises opptil en uke, ved jevnlig hyppig bruk kan det vanligvis påvises 1-6 uker etter siste inntak.
Om du vil ha mer informasjon om cannabis kan du se vår informasjonsbrosjyre.