Overdose

RUStlf-logoHei! jeg lurer på hvor mangen tabletter Vallergan (altså sovetabletter) som skal til for å ta livet sitt? Hva som tar livet av deg og va som bare gjør deg dårlig. og hva skjer? blir man besvisstløs? Jeg lurer fordi jeg har en venninde som sliter veldig for tiden å jeg vet hun har slike tabletter. så vær så snill svar meg.

Kvinne, 18 år fra Vestfold
Hvor mye man må ta av et stoff for at en overdose vil inntreffe avhenger av flere faktorer. Det blir altså umulig å svare på hvor mange tabletter som skal til for det kan ende i overdose, og eventuelt tap av liv. Som du skriver er Vallergan sovemedisin, det brukes ved søvnvansker. Tar man flere enn angitt fra lege vil man antagelig sovne (1-3 tabletter er oppgitt dosering for voksne i Felleskatalogen). Her står det også at legemiddelet kan føre til døsighet/trøtthet dagen etter bruk som sovemiddel. En overdose Vallergan kan føre til at hjertet slår fortere og/eller utvide blodårene som kan føre til sirkulasjonssvikt. Det er mulig å bli bevisstløs.
Ved spørsmål om inntak av for mye legemidler kan du også ta kontakt med Giftinformasjonen (22591300), som er døgnåpen. Ved behov for akutt hjelp kontakt ambulanse medisinsk nødtelefon på 113.
Vi kjenner ikke til din venninne sin situasjon, men utfra din bekymring forstår vi det slik at hun ikke har det greit. Om dette er noe dere prater om kan du foreslå at det er lurt å snakke med noen om det er noe som oppleves vanskelig å håndtere selv. På en helsestasjon for ungdom vil man bli møtt som den man er og hjelp til å takle eventuelle problemer.