Narkotisk far!

Hei! jeg har en pappa som driver med narkotika, eller som han sier selv at han har fått hjelp. jeg synnes det fortsatt ser ut som han enda ruser seg, han har blitt tynnere enn meg, og jeg veier 68 kg! Har dere noe tips ?? han har øddelagt så mye i livet mitt, men jeg klarer ikke å se min egen pappa dra seg ned som han gjør! hva kan jeg gjøre ?

Kvinne, 16 år fra Nord-Trøndelag
Mange barn og unge i Norge har foreldre som ruser seg, og uansett om de bor sammen med dem eller ikke, så er det vondt og sårt for barna. Det er helt naturlig at du er bekymret for faren din selv om han sier at han får hjelp. Kanskje er du også redd, trist og sint for det som skjer. Derfor er det viktig at du kan snakke med en trygg person om dette, slik at du kan få hjelp til å takle situasjonen du er i.
Det er kjempeviktig for oss å si at det ikke din skyld at faren din ruser seg. Du kan heller ikke få han til å slutte, det er noe han må klare selv. Vi skjønner at det er vanskelig å se på at han ikke har det bra, men uansett hvordan han har det så ønsker han sikkert at du skal ha det bra og ikke lide på grunn av han. Som vi har nevnt tror vi at det er viktig for unge som har det vanskelig å få snakke med noen om det. Det kan være helsesøster eller rådgiver på skolen, helsestasjon for ungdom eller kanskje en lærer du stoler på. Det finnes også en nettside for barn av foreldre som ruser seg, BARsnakk. Her kan du lese andres historier, chatte og fortelle om dine egne erafringer. Du kan også ringe oss hver dag mellom 11-19, eller chatte med oss på hverdager mellom 14-17. Du er helt anonym.