Møte

Hei jeg er ganske irritert nå. Så jeg må få klare svar. Jeg har blitt tilkalt på et møte nå til onsdag 14:30 med RusTeamet på skolen. Hvor både jeg og min mor skal møte. De har ingen rett til å kreve urinprøve av meg med tanke på at skoler ikke har lovhjemmel? Jeg har sagt hjemme at blir det noe sånt har jeg full rett til å blånekte testene. Da truer hun med å tilkalle barnevernet og politiet bare for å få meg til å pisse i en kopp? Kan de gjøre dette? Om jeg har rett, hva kan jeg vise fram/si for å overbevise de at det er jeg som har rett

Mann, 17 år fra Østfold
Du har helt rett i at skolen ikke har lovhjemmel til å tvinge deg til å avlegge test. Hvorvidt politi og/eller barnevern kan pålegge deg det er litt avhengig av bakgrunnen til at du er innkalt til møte. Foreligger det skjellig grunn til mistanke, dvs har du vært synlig ruspåvirket på skolen, kan det være at du bør bevise din uskyld for å unngå konsekvenser. Satt på spissen er det ingen andre enn politiet som kan tvinge deg til å avlegge urinprøver, og de kan bare gjøre det etter at det er fattet vedtak om bruk av tvang i forbindelse med utredninger av kriminelle forhold. Vi anbefaler deg å lese disse innleggene om rustesting i skolen og personvern for barn og unge. En annen ting er at det nok ikke er mulig eller vanlig å bare «tilkalle» barnevernstjenesten eller politiet til et slikt møte. De har sine prosedyrer for hvordan de jobber, og er nok en trussel fra din mor slik du skriver. Imidlertid er det slik at alle foreldre kan kontakte barnevernet for råd og hjelp hvis de er bekymret for sin barn.