Marihuana og LSD

RUStlf-logo
En venn av meg har røyket marihuana mye den siste tiden siden juni. 5-6 dager i uken. Han har virket helt normal ellers i upåvirket tilstand men tok for noen dager siden LSD og fikk sterk panikk og angst. Han har fått et helt nytt syn på det meste og har sluttet med marihuana, men han har siden inntaker av LSD ikke vært seg selv. Hvor lenge vil det ta før dette er ute av systemet? Og vil han noen gang bli som før?

Mann, 26 år fra Møre og Romsdal
Én gangs bruk av LSD vil i de færreste tilfeller være farlig, rent fysisk. Det er også lite avhengighetsskapende. Men en del mennesker kan få kraftige ubehagelig psykiske opplevelser av det – særlig går dette på de hallusinogene/psykedeliske virkningene. LSD kan også føre til atferd som kan være farlig for brukeren. For personer som er disponert for det, kan bruk av LSD føre til varige psykiske problemer.
Det er ikke mulig på forhånd å forutse hvilken virkning LSD eller andre hallusinogener kan ha på den enkelte. Hvis vennen din fortsetter å føle seg psykisk dårlig, bør han ta kontakt med lege.
Dere kan lese mer om LSD og liknenede stoffer her.