Mannen min drakk 1 flaske vin alene

Har vært bortreist en dag, kom hjem i dag, og oppdaget at mannen min har drukket 1 flaske vin alene i går kveld. Han hadde samtidig ansvaret for vår 2 år gamle sønn. Den siste tiden, siste 1-2 år har han også begynt å kjøpe sprit, først halve flasker, sist kjøpte han en hel flaske. De forsvinner ikke med det samme, men det er et jevnt sig av innkjøp av dette. Jeg begynner å bli bekymret. Han er i full jobb i en ansvarsfull stilling. Men er meget humørsyk til tider. Benekter selvsagt at han har noe form for alkoholproblem. Har også tydd til «vold» mot meg, kaster vann på meg, dytter, for to dager siden dytta han meg ut av senga i sinne (rulla meg ut med overmadrass rundt). Hva skjer?

Kvinne, 42 år fra Troms
Det kan virke som at din mann sliter med noe, hvorvidt det er et begynnende alkoholproblem, stress på jobb eller andre ting er vanskelig å si. Du skriver at han gradvis har begynt å drikke mer, også i situasjoner der han ikke burde (som når han har ansvar for barn). Dette kan være et tegn på at alkoholen begynner å bli så viktig for han at det blir et problem. Du skriver ikke noe om i hvilke situasjoner han blir ufin mot deg og bruker «vold», men det virker uansett ikke som at du har det så bra med humørsyken og alkoholinntaket hans. Dette kan du kanskje fortelle han, og spørre hvordan han ser på det. Hvis det er slik at han trenger hjelp med ting som er vanskelige i livet hans kan dere oppsøke lege som kan henvise videre til spesialisthelsetjenesten hvor din mann kan få et tilpasset hjelpetilbud. Hvis du føler at du trenger å prate med noen om dette er du velkommen til å ringe oss hver dag mellom 11-19, eller chatte med oss på hverdager mellom 14-17.