Dette svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lov- og regelverk kan ha skjedd siden publisering.

Heysann. eg var på fest i helga,og der var det noken guttar som hadde teken kokain.De hadde ein hvit klump som de skrapte av som blei pulver. De sa det ikke var farlig. Og jeg smakte på det,tok litt pulver i munnen,men barkk meg for smakte dårlig.Ble nummen i munnen og.Kunne jeg dødd av det? er det nok og smake på litt kokain i munnen og kunne dø? eller må det mere til? er vel minst farlig ta slike ting i munnen? fikk ingen rus.Men er det nok at litt kokain kommer borti slimhinnene i munnen så er det livsfarlig? det jeg lurer på at jeg smakte en vanlig brukerdose på 50 mg som de sa det var er det nok å kunne smake det og svelge litt å dø? håper du kan beroligge meg.Uansett så er vel kokainen utblandet i dette landet

Kvinne, 18 år fra Hordaland
Det er ikke rart at du ble nummen i munnen da du smakte på kokain for det brukes også som bedøvelsesmiddel. Virkningsstoffet i kokain er kokainklorid som har en etsende virkning på slimhinner, og kan gi ubehag. Fordi du ikke fikk noen virkning av det kokainet du smakte på var du nok ikke i noen fare. Det er litt vanskelig å forstå spørsmålet ditt om brukerdose. Vi er ikke sikker på om du smakte på 50mg eller om du mener det er vanlig å bruke 50mg? Uansett er brukerdoser veldig problematisk fordi kokain er, som du skriver, veldig utblandet. Derfor vil styrken også variere og gjør det vanskelig å snakke om hvilken mengde som er trygg eller sikker og ta. Inntak av for høye mengder kokain kan være livstruende fordi det kan gi høy puls, høyt blodtrykk, hjerterytmeforstyrrelser, hjerteinfarkt og hjerneblødning. Kramper og økt kroppstemperatur kan også oppstå. Hvis du har lyst å lese mer om kokain, bruk og virkning kan du gå inn her og her.