Hvordan forholde seg til narkomane?

RUStlf-logoHei, jeg er ei jente på 19 år som alltid har hatt en far som er spesielt glad i narkotika. Jeg lurer bare på hvordan det er lurt og forholde seg til dette? Jeg har alltid avvist han, fordi jeg aller helst ikke vil ha noe med det å gjøre.

Mann, 19 år fra Oppland
Det finnes ikke noe fasitsvar på hvordan man bør forholde seg til nære som bruker mye rus. Vi vil anbefale at du snakker med andre voksne om dette. Noen voksne du er fortrolig med, som du stoler på. Ved å snakke med med noen om de spørsmål og følelser du har kan det ofte gjøre det lettere i hverdagen. Til slutt er det du som må finne ut av hvordan ditt og din fars relasjon skal være i fremtiden, men på veien frem kan det gjøre godt å snakke med andre. Et alternativ, eller noe å gjøre i tillegg til å snakke med noen som står deg nært, er å kontakte NKS Veiledningssenter for pårørende av rusmiddelavhengige. På nettsiden deres finner du oversikt over ulike veiledningssentere rundt om i landet, og telefonnummer.