Farlig alkoholmisbruk?

Min samboer på 50 år drikker store mengder sprit og øl hver fredag og lørdag gjennom hele året. Også på helligdager og dager i tillknytning til disse. På ferie handler han alkohol som han har tillgjengelig på kvelden. Han bruker vival som han har fått av legen gjennom ca. 20 år. Hvor ofte og hvor mye han bruker av disse vet jeg ikke. Han bruker de ofte på morgenen for å få bort bakrus. Når jeg tar opp misbruket med han blir han sint, noe han ofte er både påvirket og edru. Tåler lite. Hva bør jeg gjøre??

Kvinne, 44 år fra Vest-Agder
Vi forstår godt at du er bekymret og føle deg rådvill. Det kan høres ut som at din samboer har et problemfylt forhold til alkohol, og at han derfor blir sint når du forsøker å ta det opp med han. Du spør hva du skal gjøre, og det er det ikke lett for oss å svare på. Hvis han ikke vil prate med deg om sine alkoholvaner er det kanskje ikke så mye du får gjort for å hjelpe han. Hans forbruk skaper problemer for deg og forholdet deres, og det vesentlige er at han bør gjøre noe med det, hvis dere skal fortsette å ha en (god) relasjon.  Hvis situasjonen skal bli bedre er det nødvendig at han foretar en varig endring av sine alkoholvaner. Hvis han ikke vil/klarer å gjøre noe med inntaket sitt er det kanskje på tide at du tenker nøye gjennom hvordan du vil ha det? Du kan ikke bestemme at han skal slutte å drikke, eller drikke mindre, men du kan bestemme hvorvidt du vil ha han og alkoholen i livet ditt.
Hvis du føler at du trenger å snakke om situasjonen din er du velkommen til å ringe oss på 08588. Du kan også ta kontakt med et Veiledningssenter for pårørende og snakke med dem om din situasjon.