Er pappa alkoholiker? Hva gjør vi?

Hei! Faren vår har i mange, mange år hatt et over gjennomsnittet høyt alkoholforbruk.Han drikker hver eneste dag uten unntak. Begynner(etter hva vi ser) i fire-fem tiden på dagen(av og til tidligere), og drikker jevnt utover kvelden. Han blir sjeldent synlig beruset mens vi ser han. Han har en god jobb med mye ansvar og reising, og vil tro det er mye drikking der også. Dette har pågått lenge. Det siste året har vi blitt mer oppmerksom på dette og alkoholinntaket har blitt større. Nå drikker han også brennevin i smug, i tillegg til det som drikkes offentlig. Hver dag…Vi har tatt det opp med ham og han var enig i at han drakk for mye, men sier selv han har kontroll og det har blitt bedre. Vi «barna» var veldig spente på hvordan denne jula ville bli, i og med at det ble mye alkohol forrige julaften. I år var det ikke bedre. Starter i ett tiden på formiddagen og fortsetter utover kvelden. Når han legger seg er han ganske pussa.
Vi er veldig fortvila nå. Det er ubehagelig å omgås når man merker at han har så stort fokus på dette med alkohol. Jeg har satt noen grenser når han kommer på besøk til oss, som han respekterer. Jeg vil at han skal vente med å drikke til mine barn har lagt seg. Men jeg mistenker han drikker i det skjulte og merker på han at han ikke kan vente til å åpne ølen. Siden han klarer seg fint i jobben og sjeldent drikker seg synlig beruset overfor oss, viker det som han har en form for kontroll. Samtidig som han åpenbant ikke har det, siden det ikke kan gå en dag uten noe å drikke. Det er vanskelig å vite hva man skal gjøre og si. Det går så inn på oss at vi mister lysten til å være sammen med ham, og man er irritert over at han absolutt må drikke. Vi er også bekymret for helsen hans og hvordan det skal gå fremover. Har dere noen råd? Når er nok, nok? Og hva skal vi isåfall gjøre og si? Hva han gjør hjemme hos seg selv kan vi åpenbart ikke bestemme, men når han er sammen med oss, i våres hjem, føler jeg at vi må sette noen grenser. Men hva ville dere gjort? Hilsen fortvila datter…

Kvinne, 27 år fra Oslo
Vi skjønner at det er vanskelig for deg å se at din far drikker hver dag. Det er naturlig at du blir bekymret for han og fremtiden hans. Likevel er det, som du skriver, ikke noe du kan bestemme så lenge han gjør det hjemme hos seg selv. Du kan selvfølgelig fortelle han at du er bekymret for han, og spørre litt om hvordan han har det i hverdagen. Kanskje oppfordre han til å søke hjelp hos en lege, hvis han selv uttrykker bekymring rundt sitt eget alkoholinntak. Utover det er det nok dessverre ikke så mye du kan gjøre for å få han til å drikke mindre, men du kan helt klart sette grenser for hva du finner deg i hjemme hos deg selv. Du spør når nok er nok. Vi tenker at det er opp til hver enkelt å definere. Når du føler at det er nok for deg så stol på at den følelsen er riktig. Vær klar i dine krav om at han ikke skal drikke når han er i ditt selskap. Følg med på han, og husk at du er i din fulle rett til å be han forlate hjemmet ditt dersom du ser at han ikke overholder de grensene du har satt. Selv om det oppleves som vanskelig å være så hard, kan det kanskje hjelpe han til å erkjenne sitt problem på sikt. Hvis du føler at du trenger å snakke med noen om dette er du velkommen til å ringe oss hver dag mellom 11-19, eller du kan chatte med oss på hverdager mellom 14-17.