Dagen derpå-drikking

En mannlig venn av meg fortalte meg om et begrep som heter etter-brenning og som for han var helt normalt og vanlig. Det går ut på at man kvelden etter en skikkelig fuktig fest, bruker alkohol. Min oppfatning var at det ble konsumert ganske mye begge kveldene. Han var ikke helt edru kl. to dagen etter etter-brenninga. Er det problematisk alkoholbruk, eller unormalt? Er etter-brenning et kjent begrep innenfor rus?

Kvinne, 49 år fra Sør-Trøndelag
Det å fortsette å drikke «dagen derpå» er vel mer kjent som «å reparere». Grunnen til at enkelte gjør det er at det kan dempe ubehaget som oppstår når alkoholen fra dagen før er på vei ut av kroppen. Om det er problematisk bruk eller ikke kommer an på hva som defineres som problematisk. Dersom dette skjer ofte kan det være begynnelsen på et usunt drikkemønster. Hvorvidt det er normalt eller ikke er også vanskelig å si, det varierer nok fra miljø til miljø.