Blånektende alkoholiserte foreldre

vinflaske og -glassHei. Har over flere år hatt problemer med en mor som drikker. Hun tåler aldeles ikke alkohol, hun blir et helt annet menneske. Det har utviklet seg til det stadiet hvor hun ikke lenger kan være alene hjemme. Hvordan kan vi få henne til å slutte? Hva vi allerede har prøvd uten resultat: – fjerne all alkohol fra beholdningen.(enda den dag i dag) – samtaler med fastlege.(fikk henvisning til AA, men hun skal «klare det selv») – konfrontert henne.(et dusin ganger) – «slutter du, slutter jeg» – Avtale at hvis hun skal drikke, skal det • skje etter avtale • drikkes kontrollert • gjøres i fellesskap Takk

Mann, 21 år fra Rogaland
Det hørtes ikke ut som en god situasjon for dere. Du sier ikke noe om hvor mye eller ofte hun drikker. Det kan jo synes som om hun ikke oppfatter dette som et problem selv. Og da er det vanskelig for henne å føle motivasjon, noe som er en forutsetning hvis din mor skal klare å slutte.
Det finnes ingen fasit på hvordan man bør gå fram for å få noen til å innse at de kanskje trenger hjelp. Dere har jo allerede konfrontert henne uten at det hjelper. Du kan prøve å fortell henne hvordan du opplever situasjonen, hvorfor du er bekymret for henne og hvorfor du ønsker at hun skal få hjelp. Du kan også fortelle henne at du er redd for å såre henne, men at du opplever at dette er viktig. Du kan spørre henne hva hun ville gjort hvis hun var deg og opplevde det slik som du gjør.
Hvis hun ikke er villig til å endre seg, kan man ikke tvinge henne. Da er det viktigste dere kan gjøre å tenke på hvordan dere skal takle situasjonen, hvilke konsekvender det skal få osv. Hvis du ønsker å prate med noen om dette, finnes det en hjelpetelefon for pårørende; 22 99 34 90. Du kan gå inn på nettsidene deres; Veiledningssenteret for pårørende.
Når det gjelder AA, er det ikke et sted man trenger henvisning til, hun kan gå i AA uten henvisning fra legen. Her kan du lese mer.