Amfetamin

Hei! Jeg lurer på to ting. Jeg har fått høre at å ta amfetamin kan øke sjansen for fosterdød. Er dette sant? Er en sikker på å miste fosteret med amfetamin? Og jeg lurte på: hvordan tar en egentlig amfetamin? Er det med sprøyte eller piller? Jeg spør fordi jeg har en venn som driver med amfetamin, men vil hjelpe henne ut. Kan ikke det uten å vite litt!

Kvinne, 14 år fra Akershus
Det å bruke amfetamin under svangerskap øker sjansen både for misdannelser på fosteret og spontanabort. Dette betyr ikke at det er sikkert at fosteret dør hvis mor bruker amfetamin, bare at det kan skje.
Amfetamin kommer som pulver eller klumper, og det er mulig å sniffe det, injisere det eller droppe det (pakke det inn i papir og svelge det). Vanlige virkninger av amfetamin kan være at personen blir hyperaktiv, pratsom, rastløs og urolig. Ettervirkninger kan være angst, nervøsitet og urolighet. Du kan lese mer om amfetamin her.