Amfetamin

RUStlf-logoHeisann jeg er livredd for tiden.Jeg var på byen med noen bekjente,og da jeg hadde lagt meg hadde de tatt bilen min for å hente amfetamin._De henta to halvgram,og de mistet ett på veien. det fikk ikke jeg vite før en uke senere.Og jeg er redd de har mistet det hjemme hos meg hvor vi var etter byen.Har leitet overalt men finner det ikke.Jeg har en sønn på snart 4 år. Er redd for at han hadde funnet dette og smakt på det. Det jeg lurer på vist han hadde funnet ett halvgram amfetamin,det var nok utblandet en god del også,det er vel det altid,og han hadde åpnet posen og tatt litt i munnen og smakt på det,kunne han dødd da? eg vet hadde det skjedd så hadde han bare smakt på og spyttet ut,for det smaker vel ikke noe godt vel? jeg knuste noen paraceter oppi en slik liten pose amfetaminen ligger oppi,bare for å se hva han gjorde når han smakte på det,da brakk han seg og spyttet det ut. Gjorde det bare for å si at vist han fant noe slikt så er det kjempefarlig,og han brakk seg av smaken påm paraceten,var bare mikroskopisk del av en lfjerdedel knust paracet.Amfetamin smaker vel ikke bedre enn det? det er vel ofte blandet ut med paracety også.Men det jeg lurer på er det nok at han hadde smakt på litt amfetamin i munnen og spyttet det ut at han kunne dødd av det? må det ikke større mengder til? eller er det nok at han får det i munnen og deg går inn i slimhinnene i munnen? er ikke dette fvarliger ved kokain? trneger jeg være livredd for dette.Er vel hundre prosent de har mistet dette på veien og ikke hos meg,og har sagt han aldri må spise ting han ikke vet hva er,men spørsmålet var soim sagt vist han hadde smakt på amfetamin som sikkert er 50 prosent utblandet,ikke dette vanlig? så kan han ikke dø av å smake å brekke seg å spytte ut det meste sant? håper du kan beroligge meg.Han er hele livet mitt og vet han aldri hadde spist mye og svelget,men om det er nok og smake i munnen og dø av det? har hørt det er veldig vanskelig dø av amfetamin.Vær så snill å beroligg meg.Har gjennomsøkt hele huset,men man vet jo aldri om det kan ha gjemt seg ett sted.og smaken på amfetamin er vel noe ett barn på 4 år ikke hadde likt vel,smaker det ikke veldig kjemisk. ? mvh redd pappa

Mann, 28 år fra Hordaland
Forstår godt at du er bekymret. Om du oppdager, eller tror, at din sønn har fått i seg amfetamin bør du ta han med til legevakten. Du kan eventuelt ringe giftinformasjonen på tlf. 22591300.
Om din sønn skulle finne posen og smake på amfetaminen høres det sannsynelig ut at han ville spytte det ut igjen. Det har en kjemisk smak og lukt som normalt ikke appelerer til barn. Men har barnet først fått noe i seg så oppsøk legevakt.
For mye amfetamin kan føre til sterk svetting, feber, rask puls, hurtig ånderett, kramper, brystsmerter og forhøyet blodtrykk. Det er opplagt at dette ikke er heldig. Et lite barn vil være langt mer sårbar med tanke på mengde inntatt og disse virkninger enn hos voksne personer. Hva som skal til av mengde for at det vil skade et barn har vi ikke svar på. Her kan du lese mer om amfetamin.