Utgått medisin

Hei,jeg lurer veldig på hva som skjedde nå i sommer da plutselig Flunipam,en type sove medisin som brukes mot søvnproblemer og som på 80-90 tallet var Norges mest brukte og effektive sovemedisin.Så etterhvert fikk denne medisinen dårlig rykte på seg og skylda for mange voldtekter i USA. Rohypnol blei deretter totalt forbudt i USA mens i Norge ble Rohypnol erstattet med samme medisinen men med nytt navn og hvit farve istedenfor blå. Pga «stort» misbrukerpotensiale,ikke pga fare for bruk til voldtekt fordi i Norge ble Rohypnol som er blå omgjort til Flunipam som er hvite tabletter og som da ikke vises oppi en drink før eventuelle voldtektsplaner,dette skjedde i 2004 i Norge,men frem til da var navnet Rohypnol og fargen var blå. Medisinen ble flyttet fra reseptgruppe B og over til gruppe A,dette ihovedsak fordi redsel for at narkomane skulle misbruke det og bli avhengig av narkotika 🙂 Dette førte til en nedgang av bruken av denne medisinen men samtidig førte det til en oppgang av bruken av Xanor,Rivotril og Mogadon/Apodorm. Jeg har brukt og misbrukt Flunipam/Rohypnol i over 10år og har i de siste 2,5åra fått utskrevet 1-1,5mg Flunipam pr.dag av min fastlege for søvnvansker i forbindelse med nedtrapping fra Subutex til medikamentfri.Denne situasjonen havnet jeg i etter først å ha drevet med heroinmisbruk i noen år. I starten av Juli 2012 iår så hadde jeg fått en ny resept på Flunipam og ble forskrekket da jeg på apoteket fikk vite at denne medisinen var utgått i Norge.Dette viste heller ikke min fastlege,og itillegg var det store leveringsproblemer på Mogadon i samme periode,juli,august,september iår,dermed fantes det ingen medisin som var lik eller tilnærmet lik Flunipam. Jeg måtte derfor prøve ut medisinen Xanor som en slags erstattningsmedisin.Denne medisinen var ikke lik Flunipam/Rohypnol overhodet og fungerte ikke for meg og den var dessuten mye sterkere og resulterte i kraftig hukommelsestap,unormal og uheldig adferdsendring og negativ oppførsel,endret humør og endret personlighet.Disse alvorlige bivirkningene står oppført i pakningsvedlegget og jeg fikk nesten alle disse,kanskje fordi jeg tok flere enn jeg skulle.. Spørsmålet mitt er om det idet hele tatt var forsvarlig og-eller fornuftig utført av leggemiddelverket i Norge å gjennomføre disse endringene på en så effektiv medisin med så få bivirkninger,itillegg på så kort og dårlig varsel..? Jeg pådro meg en arrestasjon og en anmeldelse med påstand om å ha truet en person midt i sentrum av hjembyen min.Jeg husker utrolig lite av hele denne episoden og jeg har aldri tidligerer vært siktet eller straffet for hverken vold eller trusler,jeg er kjent som en fredelig og rolig person og liker overhodet ikke å lage bråk eller skape ufred med andre mennesker,jeg passerte tross alt 40år for noen år siden. Jeg har dessuten en kompis av meg som også var godt vant med Flunipam og som hadde fått dette utskrevet noen år,også han fikk i samme periode nå i sommer utskrevet en erstatningsmedisin for Fluinipam,han forsøkte en annen type medisin enn meg men også han prøvde denne nye medisinen for første gang. For han gikk det helt galt og det endte opp med at han fikk ett uforklarlig raseriutbrudd mens han var alene hjemme hos seg selv og det resulterte i at han påførte leiligheta+inventaret store skader,også han husker lite av det som hendte og han er like sjokkert over sin unormale oppførsel som jeg følte meg over min egen oppførsel. Jeg ser en likhet hær mellom disse to helt tragiske men ganske forskjellige hendelsene vi begge to opplevde og jeg vet at den plutselige og tvangsmessige utskiftningen av medisinetypen som vi begge ble nødt til å gå gjennom helt plutseli.,Dette var med på,om ikke hele årsaken til både min hendelse og min kompis sin tragiske hendelse.Xanor som jeg forsøkte som erstatning innebærer mye større fare for avhengighet og itillegg fikk ihvertfall jeg som en alvorlig bivirkning en endring av egen personlig adferd i negativ retning både som aggresjon,raseri og fiendtlig oppførsel,og dette er noe som er anmerket spesielt på pakningsvedlegget til medisinen Xanor.Slike bivirkninger står det ingenting om i pakningsvedlegget til Flunipam.Ingen av oss fikk ett alternativ som var inærheten eller tilnærmet den medisinen vi fra før av hadde fått gjennom flere år.Flunipam er en meget effektiv,sannsynlig den aller beste,minst farlige medisinen mot søvnproblemer som eksisterte på markedet hær i landet da. Nå gjør vi som USA, vi forbyr denne medisinen pga ett ganske så ubegrunnet rykte som en årsak til de mange voldtektstilfeller som har vært opp gjennom årene siden medisinen kom ut på markedet i 1975.I USA sliter med ett høyt forbruk av Xanor/xanax i befolkningen og Xanor er vel den aller mest avhengighets-skapende og sterkeste av alle benzodiazepiner på markedet verden. Xanor og flere andre sterke benzo`er ligger i reseptgruppe B mens Flunipam ligger i gruppe A..,forstå det den som kan..!? Stoffet Flunitrazepam er iallefall ikke farligere enn noen av de andre benzoene,det er blant de aller mest effektive medisiner mot søvnvansker,sannsynlig den absolutt beste,men dessverre gir denne medisinen ett snev av eufori/behagelighetsfølelse og gir dermed frykt for avhengighet blant de som bestemmer innen legemiddel-bransjen,og de kaller Flunipam for Narkotikum og derfor er den i reseptgruppe A ,det verste er jo at det er jo oss medikamentbrukere/naromane som myndighetene/leggemiddeltilsynet engster seg for at vi skal gjøre oss avhengige av det såkalte Narkotikum og vi som allerede er narkomane:-). De stakkars eldre menneskene hær i landet som trenger og bruker mesteparten av sovemidler hær i landet, kunne fått den mest effektive medisinen med aller minst bivirkninger,men fordi man kan risikere at narkomane kan misbruke denne medisinen og oppleve ett snev av velbehag/eufori,så må de eldre og resten av den voksene befolkningen i dette landet som skulle ha behov for hjelp med søvnproblemer lide unødig,en mulig årsak til dette tøvet er at vi i dette landet absolutt skal følge etter USA på så mange ting,dette er en stor tabbe noe USA`s befolkning har fått svi for lenge,f.eks har befolkningen i USA ett veldig høyt forbruk av Xanor/Xanax og Rivotril/Clonazepam,disse medisinene er mye farligere enn Flunipam/Rohypnol. 2mgXanor=4mg Flunipam. Og Flunipam taes normalt kunn om kvelden mens Xanor vanligvis taes 3-5ganger daglig noe som øker tolleransen veldig fort og gjør dermed brukerne raskere avhengig De fleste land har ett forsprang på ca.20-35år innen forståelse,utvikling og logisk tankegang innen narkotilkalovgivning,Norge og USA er jo blant de som ligger lengst tilbake i grunnleggende forståelse innen narkotikapolitikk. Spørsmålet mitt er helt tilslutt er.. Kan og bør ikke jeg bli behandlet i retten med formildende omstendigheter når siktelsen etterhvert kommer mot meg og jeg skal i retten og forklare meg i denne saken..Jeg tenker da på den egentlige årsaken til at hele episoden skjedde, nemlig det plutselige medisinbyttet,denne forferdelige medisinen med navn Xanor som dominerte og påvirket meg så fullstendig i 2-3dager..?Det er den som gjør at jeg kunn sitter igjen med noen få uklare glimt av hele denne episoden som skjedde som jeg er blitt anmeldt for. Jeg er overhodet ikke istand til å forsvare meg skikkelig i denne saken mot meg fordi hukommelsen min ble så kraftig svekket av denne nye og uvante medisinen som liksom skal være mindre farlig enn Flunipam og fåes på B-resept.

Mann, 43 år fra Troms
Rohypnol og Flunipam har samme virkestoff, flunitrazepam. Men Rohypnol ble, som du sier, avregistrert i 2004. Dette var etter produsenten Roches ønske, og begrunnelsen var misbrukspotensialet.
Vi kan ikke gjøre rede for Legemiddelverkets vurderinger når det gjelder flunitrazepam. Men her er hva de selv skriver om Flunipam: «Flunipam 0,5 mg og 1 mg 30 stk. leveres ikke, er meldt midlertidig utgått fra 20.06.2012. Flunipam 1 mg 10 stk. er meldt midlertidig utgått når nåværende lager er tomt (ca. 1. september). Flunipam 1 mg 10 stk. er tilgjengelig hos en grossist. Grossisten har leveringsplikt til alle apotek. Alternativ behandling: andre benzodiazepiner (diazepam, oksazepam, nitrazepam) eller benzodiazepin-lignende midler (zopiklon, zolpidem). Preparater inneholdende flunitrazepam kan også være tilgjengelig på spesielt godkjenningsfritak.» (KILDE: https://www.legemiddelverket.no)
Ut fra det de her skriver, kan det virke som man fortsatt kan få Flunipam men at man trenger «spesielt godkjenningsfritak.»
Om du vil bli behandlet med formildende omstendigheter i retten når siktelsen etterhvert kommer, kan ikke vi svare på. Det er utenfor vårt kompetanseområde. Det mest nærliggende er nok å snakke med din forsvarer om det.