Tror min mor går på amfetamin

rustlf-logo 75x67 Hei! Jeg tror at mamma går på amfetamin og lurer på hva jeg skal gjøre? Jeg fant en samtale hun hadde med noen på facebook, som går 2 år tilbake, hvor hun hele tiden spør om det mennesket «har 5 til henne». Hun har også skrivd at hun trengte 5g, og den personen skriver «jeg har litt pepper». Det er veldig mye mer nedover, som at mamma måtte bare bli med henne et sted så skulle hun skaffe det. Mamma spurte henne «håper det er bra?» og personen svarte » Det er den! Jeg går god for det». Mamma har i ca 3 år slitet med angst og depresjoner, har veldig varierende humør, og alt svinger veldig. Ene dagen er hun veldig oppegående, men kranglete, «ovenpå», og andre dagen kan hun ligge i senga flere dager og sove. Etter at jeg fant ut det hun skrev med den personen så forklarer det egentlig alt. Hvis hun har gått på amfetamin i 2.5 år så forklarer det alt. Hun har i det siste blitt værre og også begynt å drikke masse rødvin. Hun kan fort drikke 6L på 3-4 dager. Hvordan skal jeg løse dette? Og hva skal jeg gjøre for å få dette ordnet? Hun har broren min som er 8 år annenhver uke, og jeg vil ikke at han skal gå igjennom dette.

Mann, 22 år fra Akershus
Ut fra det du skriver så høres det ut som din mor ruser seg og har gjort det over tid. Det er jo bekymringsfullt med tanke på at du forteller at hun har omsorg for lillebroren din annenhver uke. Vi forstår godt at du ikke vil at han skal bo sammen med en mor som ruser seg og har en ustabil tilværelse.
Har du snakket med den omsorgspersonen som broren din bor hos resten av tiden? Vet vedkommende om hvordan situasjonen er tror du? Du kan ta kontakt med barnevernet der dere bor, eventuelt at du gjør det sammen med den andre omsorgspersonen. Du/dere kan melde fra om bekymringen til barnevernet og da vil de gå inn i saken og undersøke omsorgssituasjonen for lillebror. Her finner du den informasjonen du trenger om barnevern.
Du er også velkommen til å ringe oss, vi er her hver dag mellom 11 og 19. Du kan også chatte med oss på hverdager mellom 14 og 17.