Ruser jeg meg?

rustlf-logo 75x67Hei, jeg vet at jeg har ADHD og har valgt å ikke bruke medisin pga. bivirkninger. Når jeg drikker bruker jeg å ta 20mg metamina. (ADHD medisin) Dette gjør kvelden min mye artigere, jeg klarer å slappe av i hodet og overtenker ikke alt som skjer. En helg klarte jeg å skli kraftig på isen og jeg ble selvfølgelig lagt inn på sykehuset med en hjernerystelse. Legene lyste på meg å sa at pupillene mine var litt store. Jeg antar at de trodde jeg var ruset. Etterpå kom de også inn å tok blodprøver av meg men sa at disse prøvene var standar prøver. Jeg lurer da på om de kan skrive noe om hva de tror i journalen min eller om de kan teste meg for bruk av narkotika uten at jeg godtar dette? Jeg følte meg ikke ruset på noen måte, men så selv at pupillene mine var ganske store. Kan dette være pga. medisinen??Takker for svar!

Kvinne, 24 år fra Finnmark
Vi antar at du var ute og gikk da du sklei på isen (at du ikke førte motorisert kjøretøy eller syklet). Helsepersonell skal informere deg om hvilke tester de tar. Skal de teste for narkotika, er det generelt slik at de skal de ha ditt samtykke først. Hva legene skriver i journalen din er vanskelig å vite eksakt. De har trolig skrevet hvilke skader du har fått, litt om omstendighetene. Pupillene dine ble nok litt større grunnet metamina, men de kan også bli litt større når man er opprørt eller redd. Sykehuset har kanskje skrevet noe om at du hadde store pupiller, og noe om mulige årsaker til dette (f.eks. inntak av sentralstimulerende stoffer).
Vi anbefaler deg å kontakte sykehuset og be dem sende deg journalen din. Den har du selvfølgelig rett til å se.