Narkoeposet og legaliseringsbølgen

cannabisHei Mye av det bildet offentlige myndigheter i Norge tegner av cannabis er etter min mening hentet ut fra subjektive vurderinger som har mer med den tiden de ble utarbeidet enn den objektive virkeligheten. Dette gjelder særlig amotivasjonssyndromet og andre påstander som myndighetene selv innrømmer ikke er empirisk bevist. Jeg synes dette i 2012 fremstår mer som offentlig organisert mobbing enn informasjon, særlig i lys av at Washington og Colorado nå har legalisert cannabis og i lys av at Arild Kutsen synliggjør de menneskelige aspektene ved den undertrykkende og primitive narkotikapolitikken som fortsatt føres. Har dere tatt stilling til i hvilken grad dere skal fortsette å spre dette eposet fra 80-tallet, eller være objektive og tolerante overfor ansvarlig voksen cannabisbruk?

Mann, 31 år fra Oslo
Vi legger oss ikke opp i narkotikapolitikk, hverken når det gjelder cannabis eller andre rusmidler. Når det gjelder formuleringer om «amotivasjonssyndromet,» er den som følger: «En har ment at det såkalte amotivasjonssyndromet skyldes bruk av cannabisstoffer. Syndromet utvikles særlig hos unge, mottakelige individer. De blir likegyldige, apatiske, får nedsatt konsentrasjonsevne, nedsatt toleranse for skuffelser, samt får uvilje mot å gi seg i kast med nye oppgaver. Det er imidlertid vanskelig å skille mellom hva som skyldes stoffbruken, og hva som skyldes miljøfaktorer, f eks. «gjengens spilleregler» for atferd og livsstil.» Som du ser, er det uavklart om det er kausalsammenheng mellom stoffet i seg selv og  «amotivasjonssyndromet.» Det er m.a.o. ikke empirisk bevist. Formuleringen er hentet fra Folkehelseinstituttet, som jo samarbeider tett med myndighetene. (Informasjonen er forøvrig ikke fra 80-tallet, men sist oppdatert 30.07. 2012, 12:41). Om du er uenig med formuleringen, bør du ta det opp med Folkehelseinstituttet.
Vi er i kontakt med tusenvis av rusbrukere i løpet av et år. Et overveldende flertall av de vi er i kontakt med føler at vi både er «objektive» og tolerante overfor deres bruk. Faktisk er mange overrasket over hvor lett det er å snakke med oss, og hvor lite fordømmende vi er. Det gjelder cannabisbruk såvel som annen rusbruk.
Hvis du har funnet steder vi er intolerante angående folks bruk av rusmidler, er du velkommen til å gi oss eksempler på det.