mannen min drikker for mye

RUStlf-logoMannen min drikker for mye i enkelte situasjoner. ikke hver dag, men jeg går alltid å lurer på om dette er dagen.kjenner meg nervøs og stresset. Han blir veldig ufin i språket når han har drukket og snakker stygt og nedsettende om meg som kvinne og kone. han blir veldig agressiv og jeg vet ikke hva han kan komme til å finne på. Vi har helt mistet kontakt med familien vår (barn og barnebarn) fordi dette er et s stort problem. Han orker ikke treffe familien og er negativ til det meste. Han har flere ganger truet med å ta sitt eget liv. Det jeg lurer på er hvordan jeg bør forholde meg til dette. Jeg er pensjonist og føler at jeg ikke er sterk nok til å gå og starte på egenhånd. Skulle ønske det var noe jeg kunne gjøre med situasjonen, ogs er det så vansleig å snakke om. Vet ikke helt hvem jeg skal henvende meg til, hvor jeg og vi kan få hjelp. Det kjennes så vanskelig alt sammen…

Kvinne, 64 år fra Akershus
Vi forstår godt at dette en meget vanskelig situasjon å være i og det er flott at du tar kontakt med oss for å få hjelp. Det fremgår ikke av det du skriver om mannen din er enig i at han drikker for mye eller om han noen gang har søkt hjelp. Hvis han ikke ønsker hjelp og det er vanskelig for dere å snakke om hvordan dere har det, blir du jo veldig alene i en uforutsigbar hverdag som oppleves som svært utrygg.
Du bør absolutt ta kontakt med noen for din egen del. Vi vil anbefale deg at du kontakter noe som heter veiledningssenteret for pårørende, de har daglig samtaler med mennesker i liknende situasjoner. Ofte kan det være godt å tenke høyt sammen med noen, og få veiledning til hva man kan gjøre.
Du kan også ta kontakt med et familievernkontor i kommunen du bor i, de tilbyr også veiledning.
Anonyme alkoholikere har også samtalegrupper/ støttegrupper for pårørende til rusmisbrukere. Det heter Al-anon.
Du er også velkommen til å ringe hit hvis du ønsker å prate med noen anonymt. Vi er her hver dag mellom 11 og 19.