Klarer ikke å stoppe å drikke

vinflaske og -glassHei, Jeg sliter med å slutte å drikke når jeg først gjør det. Jeg har ingen trang til å drikke alkohol til hverdags, men de gangene jeg gjør det klarer jeg ikke å stoppe. Dette resulterer ofte i at jeg gjør dumme ting i fylla. Jeg innrømmer at jeg har et problem, og nå ønsker jeg hjelp til å slutte helt med alkohol. Har dere noen å anbefale som jeg evt kan snakke med, og få hjelp til dette med?

Mann, 33 år fra Oslo
Vi skjønner at det er vanskelig og ubehagelig å miste kontrollen når du drikker. Det finnes metoder man kan prøve for å begrense drikkingen, men en del velger å slutte å drikke alkohol.
Stiftelsen Bergensklinikkene har en egen internettside for tester og selvhjelpsprogrammer. Bruken av testene og selvhjelpsprogrammene skjer helt anonymt på Internettet. Selvhjelpsprogrammene er beregnet for personer med milde til moderate alkoholproblemer. Du finner testen her, og selvhjelpsprogrammet her.
Du kan også søke hjelp via din fastlege. Kanskje er et poliklinisk behandlingsopplegg det du trenger, men da må du få en henvisning fra fastlegen din. Du kan dessuten ringe Fritt sykehusvalg sin Pasientrådgivertelefon på nummer 800 41 004, for å få informasjon om rettigheter, behandlingstilbud, ventetider m.m. Du kan for øvrig finne informasjon om dette selv på Fritt sykehusvalg. Du er også hjertelig velkommen til å ringe oss på 08588, alle dager mellom 11 og 19, for en uformell, anonym samtale om dette. Vi kan gi deg ytterligere informasjon og veiledning.