Hva kan vi gjøre med sønnen snart 18 år?

rustlf-logo 75x67Han blir 18 år den 12 desember. (myndig) Vi er nå helt sikker på at han ruser seg på hasj, det er funnet brukerutstyr hjemme her og hos hans søster som han nå er om dagen. Legen sier at hun ikke kan gjøre noe for han/oss om han ikke vil selv. Han er jo bare atal og sint. Går ikke ann å snakke fornuft med han. Å misbruket på hasj har pågått mye lenger enn vi har skjønnt.. Sikkert over et år, men jevnt de siste 2-3 mnd. Vi er usikker på om det er noe annet rusmiddel i bildet også. (amfetamin) Han er trøtt, svetter en del i ansiktet, lukter sterkt svette (uten aktivitet) og rett etter dusjing. Sluttet skolen for 2 året på rad. Ps:han var på Utøya (sett mye grusomheter) men jeg kan ikke forstå at han MÅ ruse seg pga det. Han har timer til samtale, og får god oppfølging rundt dette. Men han er ikke ærlig, han sier han ikke har noe rusproblem, men det har han.. Jeg har nå snakket med helsesøster og fastlege, men hva kan de gjøre for han/oss.. Jeg har mistet en bror i rus for 13 år siden, har vokst opp med dette tett på, og er livredd for gutten min nå.. Kan han tvinges til noe? Oss hører han ikke på lenger. Hilsen en meget bekymret mamma.

Kvinne, 46 år fra Hedmark
Din sønns opplevelser på Utøya må ha vært grusomme, og man kan forstå at slike ting kan føre til at han ønsker å flykte fra virkeligheten. Men det er neppe en god løsning. Du sier han har noen å snakke med og får oppfølging etter Utøya. Men har du/dere informert de han snakker med om rusbruken hans? Det kan dere gjøre, slik at de kan ta det opp med ham som et tema i samtalene.
Du nevner tvang som en løsning. Vi er i utgangspunktet skeptiske til å bruke tvang. Men dette kommer helt an på hvordan situasjonen er. Vi anbefaler dere å ringe oss på 08588 for å diskutere dette nærmere og gi oss mer utfyllende informasjon.