Hva kan jeg forvente nå?

paragraf_litenJeg er anmeldt av tollen for ulovlig innførsel av legemidler. De såkalte legemidlene er ikke nevnt på narkotikalisten, legemiddellisten eller dopinglisten. Kan jeg risikere at politiet kommer hjem til meg pga dette? Har vært i avhør og forklart at jeg ikke kunne vite jeg gjorde noe ulovlig, da det jeg bestilte ikke er nevnt i disse listene. Politimannen sa på slutten av avhøret at joda, det kunne godt være det jeg sa stemte, han visste ikke, men det måtte etterforskes da det lå en anmeldelse på det. Men kan jeg risikere razzia pga dette? I tillegg ringte politiet meg 2 ganger for 4-5 dager siden. Jeg prøvde å ringe opp igjen da jeg så de ubesvarte anropene men fikk ikke svar. De har ikke ringt igjen. Hva kan være grunnen til det? Var det ikke noe viktig liksom?

Mann, 23 år fra Aust-Agder
Generelt om innførsel av legemidler fra utlandet
Selv om legemidlene du har forsøkt å innføre verken er nevnt på narkotikalisten, legemiddellisten eller dopinglisten, er det allikevel retningslinjer for innførsel. Det er tillatt å kjøpe legemidler i utlandet eller via internett hvis følgende betingelser er oppfylt:
• legemidlet er til eget personlig bruk
(personlig bruk betyr: En persons medisinske bruk av legemidler til seg selv).
• legemidlet må være anskaffet på en lovlig måte i anskaffelseslandet
• innførsel av legemidler pr. post er kun tillatt fra land innenfor EØS.  Slik import er ikke tillatt for personer under 18 år.
• legemidler som inneholder stoffer som anses som narkotika eller dopingmidler er ikke tillatt å innføre
• Legemidler til by DownloadNSave»>dyr er ikke tillatt å få tilsendt fra utlandet.
Tollvesenet kan be om dokumentasjon på at legemidlet er til personlig bruk, ved for eksempel en legeerklæring. (KILDE: Statens legemiddelverk)
Vi anbefaler deg å lese artiklene Retningslinjer for inn- og utførsel av legemidler til personlig bruk (Statens legemiddelverk), og  Forskrift om tilvirkning og import av legemidler (Lovdata.no).
At politiet vil foreta en rassia på grunn av dette er lite trolig, men umulig for oss å vite sikkert. Hvorfor politiet ikke har kontaktet deg igjen, kan vel ha sammenheng med at det noen ganger tar litt tid å behandle saker.