HJELP!!

himmelHei! Jeg er en jente på 20 år som har vært sammen med kjæresten min i ca 2 år. For ca et år siden, kanskje til og med 1,5 år siden, begynte han å røyke marihuana. Jeg har aldri klart å akseptere dette, men på en prøvd å fortrenge det. Han er fullt og helt klar over hvor sterkt jeg misliker dette. Jeg tror jeg med hånden på hjertet kan si at alle våre store krangler har hatt rot i dette problemet. Da mener jeg ikke at det har utviklet seg pga at jeg misliker at han røyker, men mer det at han har forandret seg så mye at jeg kjenner ikke lenger igjen den gutten jeg forelsket meg i for 2 år siden. Det er veldig vanskelig for meg å snakke om dette med han, da han alltid er uenig i mine argumenter, og mener at marihuana ikke er farlig, og at «alle» gjør det. Ehm – ingen i min vennekrets gjør det! Han bruker også det imot meg at jeg drikker alkohol, noe han har valgt å droppe etter at han begynte å røyke. Han sier at hvis han skal slutte å røyke må jeg slutte å drikke. Jeg personlig mener at mitt forbruk av alkohol som er ca 1 gang i uken og hans 2 ganger daglig bruk av marihuana ikke kan sammenlignes. Jeg drikker jo for det sosiale, og liker godt å dra ut med venner. Han kan sitte alene hjemme å røyke seg stein. Han finner på unnskyldninger for å røyke, og det føles til tider som om marihuanaen er «elskeren» hans, da han 90% av tiden setter den foran meg. Dropper avtaler, dropper bursdags- og julegaver for å kjøpe marihuana. Jeg elsker denne gutten og har så utrolig lyst til å hjelpe han! Jeg føler også at jeg er den eneste som kan hjelpe han, da han har venner som driver med det samme, og foreldre som ikke stiller opp. Jeg er så fortvilet, og gud vet hvor mange ganger jeg har grått for dette. Så spørsmålet mitt er; hvordan kan jeg hjelpe kjæresten min? Hvordan kan jeg få tilbake den fantastiske personen jeg forelsket meg i? VÆR SÅ SNILL Å HJELP MEG!!! Jeg kan ikke gå fra han nå – han trenger min hjelp, enten han vil eller ikke!

Kvinne, 20 år fra Oslo
Vi forstår at dette er vanskelig for deg, og at du gjerne vil hjelpe ham. Vi kan forsøke å gi noen tips. Men vi tenker også det er viktig at du selv setter dine grenser. Hva er akseptabelt for deg?  Det som teller er hvordan du vil ha det i ditt liv. Til syvende og sist kan det hende du må si til ham «enten slutter du, eller så er det slutt.»
Her følger noen tips for kommunikasjon med en som bruker cannabis:
• Vær rolig når du snakker med personen, og ikke vær urimelig.
• Spør personen om hans/hennes cannabisbruk i stedet for å komme med antakelser.
• Når personen er ferdig med å snakke, gjenta det han/hun har sagt (slik du har forstått det) så han/hun kan få sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.
• Snakk konkret om personens handlinger, heller enn å snakke om hans/hennes personlighet/karakter.
• Bruk uttalelser som begynner med «jeg» heller enn uttalelser som begynner med «du». F.eks.: “Jeg opplever at jeg blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: “Du gjør meg bekymret/sint/frustrert…»
• Hold deg til saken, nemlig personens cannabisbruk. Ikke bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
• Ikke kritiser personens cannabisbruk.
• Prøv å unngå betegnelser som «narkoman», «hasjvrak» eller andre negative beskrivelser av personen.
Hva hvis personen ikke er villig til å endre seg?
• Unngå negative tilnærminger som skaper skyldfølelse, slik som straffeprekner/moralisering. Dette bidrar sjelden til endring.
• Unngå forsøk på å kontrollere personen ved bestikkelser, sutring/syting, trusler, gråt o.l.
• Ikke bruk cannabis eller andre stoffer sammen med personen.
• Ikke ta over ansvaret for personens plikter.
• Ikke lag unnskyldninger eller dekk over for personen.
Her finner du mer informasjon om hvordan du kan snakke med ham.