Heroin

articlesHei, jeg har et rus-prosjekt på skolen, der jeg skal snakke om Heroin. Jeg hadde noe spørsmål som jeg lurte på: Hva er snittet for alderen som begynner med heroin? Hva er fysisk med det? Hva koster dette samfunnet? Hva er psykisk med det? Pleier det å være heroin i medisiner? Hvis det er det, hvilken medisiner, og hva blir dem bruk til? Er disse medisinene lov i alle land, eller bare noen?

Kvinne, 14 år fra Rogaland
Snittalderen på de som begynner med heroin finnes det desverre ikke noen god oversikt over. Vi er usikre på hva du mener med «hva er fysisk med det?» og «hva er psykisk med det?» Her kan du  lese om hvordan rusmidler generelt virker, og her kan du lese om heroin.
Heroin i medisiner?
Nei, det er ikke heroin i medisiner. Heroin er fremstilt av morfin. Og det er ganske mange medisiner som inneholder morfin. De brukes som oftest til å behandle sterke smerter. Morfin brukes som medisin over hele verden, men man må få det av lege/sykehus. Hvis man ikke får det på resept eller på sykehuset, er det ulovlig å bruke morfin. Slik er det i de aller fleste land.
Her er noen artikler om hva rus koster samfunnet: