Delirium eller?

vinflaske og -glassHadde for fem dager siden,en hel uke med alkoholinntak, etter stans fikk jeg kraftig abstinens med synsbedrag, såg tauer og slanger over hele huset, i våken tilstand, så innsåg at dette var synsbedrag. Med hadde ingen kramper eller noe. Blir litt skremt når jeg leser på nettet, burde jeg ha oppsøkt lege pga senvirkninger eller? Sliten selvfølgelig men lurer på er det dette som kalles delirium eller? Garantert siste gang jeg skal oppleve dette.sliter ennå med søvn og uro i kroppen.

Kvinne, 46 år fra Hordaland
Som du selv har sier, synes noen av dine symptomer å stemme med delirium tremens/alkoholdelir. Dette gjelder vel først og fremst synsbedrag/hallusinasjoner. Men vi skal være veldig forsiktige med å «diagnostisere» dine opplevelser. Det ville være både etisk og faglig uforsvarlig.
Slik vi forstår det du skriver, er det nå fem dager siden du drakk. Hadde det vært snakk om delirium tremens, ville nok symptomene forverret seg i de dagene. Det virker ikke som du er blitt dårligere, men vi vil uansett anbefale deg å snakke med legen din for sikkerhets skyld. Legen kan også hjelpe deg med medikamenter mot uro og søvnproblemer for en kortere periode. Vi anbefaler deg å være åpen og ærlig med legen din.
Hvis det er slik at du ønsker hjelp og ev. se på muligheter for videre hjelp, snakk med Bergen legevakt. Legevakten ligger i Vestre Strømkaien ved busstasjonen. Her finner du informasjonen du trenger.