Ang MDMA

ecstasy_brosjyre_litenHei! Har ett lite komplisert spørsmål. Nå har det seg slik at jeg prøvde MDMA i krystaller 20 dager tilbake. Det hele gikk strålende og jeg hadde ingen nedtur. Tok 100 mg og dette har jeg sinsykt lyst til å gjøre på Rave party i Nederland. Skal på rave party i Nederland samme kveld som jeg reiser og har ikke kontakter i Nederland som har ren MDMA. Spør jeg om MDMA i Nederland av en tilfeldig person er jeg redd for og få en dårlig pille som ikke engang inneholder MDMA og som kan være farlig for meg! Har så sinsykt lyst til og ta med meg en 100 mg kapsel med rene MDMA krystaller som jeg kan ta med meg gjennom tollen, så jeg kan ta kappselen rett før jeg går inn døren på Rave partyet! Så er jeg trygg liksom! Hva kan skje om jeg blir tatt med 100 mg MDMA? Må jeg i fengsel? Betale bot? Får jeg dratt avgårde på rave partyet? Er jo tryggere at jeg kjøper av noen jeg stoler på her i Norge? Enn at jeg kjøper av noen tilfeldige i Nederland? Vil ikke ta MDMA i Norge. Det MÅ være på rave party! Ett annet alternativ er at jeg tar med meg Testing kits som finner ut om pillen jeg kjøper av en tilfeldig person inneholder MDMA. Så kjøper jeg av noen jeg tror jeg kan stole på i Nederland, for så å sjekke pillen med testing kits før jeg stapper den i meg. Og får jeg testing kits med meg gjennom tollen til Nederland? Tenker på slik type Testing Kits: https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=HNyeSD8nqpI Og så har jeg ett siste spørsmål. Gjør det ekstremt mye om jeg drikker alkohol samme kveld? Planen min er slik at jeg skal drikke samme kveld som jeg tar MDMA, men at jeg venter 3 – 4 timer etter jeg har drukket alkohol til jeg tar MDMA som jeg gjorde forrige gang jeg var i Nederland. Hva kan skje om jeg har drukket alkohol tidligere på kvelden? Blir det større fare for overopphetning? Kan det føre til at jeg besvimer lettere? Blir rusen sterkere? Hva skjer egentlig?? Eller kan jeg risikere at MDMA-rusen blir dårligere pga alkoholen ?? Har verken fått nedtur da jeg tok 100 mg MDMA i edru tilstand sist gang eller gangen før da jeg tok det etter alkohol tidligere på kvelden, er dette normalt? Viss man tåler alkohol bra, tåler man MDMA bra også da? Blir veldig hyperaktiv av å dirkke en red bull, så kan det bety at jeg er følsom for MDMA? Eller tåler jeg MDMA bra siden jeg ikke blir fyllesyk av å drikke en hel vodka med blanding på en kveld? (35 cl) og (42% vodka) Når jeg drikker alkohol pleier jeg som regel å drikke en hel (35 cl) flaske med vodka 42 % blandet med brus iløpet av en kveld. Er dette mye? Blir som regel ikke så ekstremt fylle syk dagen etter siden jeg drikker mye vann på slutten av kvelden. Planen min blir å drikke 35 cl Vodka 42 % blandet med brus fra 16:00 tiden – 20:00 tiden og så ta MDMA i 23:00 – 00.00 tiden før jeg går inn på rave partyet. Dette gjorde jeg sist gang, men var ikke helt sikker på hvor mye MDMA jeg fikk i meg. Tok en halv extasy pille jeg senere fant ut på internett inneholdt 183 mg MDMA ca. Rusen var bra, men virket ikke like sterk som den gang jeg tok 100 mg MDMA uten å nesten drikke noe alkohol samme kveld. Skjønner egentlig ikke helt hva folk mener med at enkelte rusmiddler er livsfarlig å kombinere med alkohol. Hører om flere som putter extasy oppi drinken sin, mens de tar det. Vil da tro at det er ganske farlig? Mens det går bra å vente en stund etter alkohol inntaket før man tar MDMA? Dette ble ett langt spørsmål, men føler det er viktig å spørre om det! Håper på ett bra svar fra dere! = )

Mann, 22 år fra Oslo
Ja det var mange spørsmål, men det er jo veldig bra at du ønsker å være ansvarlig og ikke skade deg når du bruker rusmidler. Når det gjelder å ta med testing kit til Nederland tror vi ikke du vil bli straffeforfulgt, fordi salg av det er ikke forbudt. Du har også en rekke spørsmål når det gjelder det å blande MDMA og alkohol og vi kan av flere grunner ikke gi deg noen presist svar på det. RUStelefonen er svært forsiktig i vår veiledning og vi kan ikke gi brukerveiledning for noen typer rusmidler. Det er store individuelle forskjeller både når det gjelder toleranse, og skader rusmidler kan gi, så den type veiledning vil fort kunne bære galt avsted. Både alkohol og MDMA (ecstasy) er sentralstimulerende rusmidler og virker både likt og ulikt på kroppen. Begge stoffene har innvirkning på puls og hjerte, så det å kombinere stoffene øker risiko for bl.a. overoppheting og hjertestans. Som du skriver kan ecstasybruk føre til alvorlig overoppheting fordi pulsen øker, blodtrykk blir høyere, kroppstemperatur øker og kan resultere i alvorlig oppheting. I sin tur kan det gi hjerterytmeforstyrrelse, hjerteinfarkt og hjerneblødning. Fysisk aktivitet bidrar også til økt kroppstemperatur og dehydrering, noe som øker risikoen for farlige virkninger ytterligere. Det har også forekommet dødsfall på grunn av heteslag med feber opp i 43 grader Celsius, også etter inntak av vanlige rusdoser. Nå kan samtidig inntak av vann begrense uttørkingen og opphetingen noe, men kan også gi stor væsketilførsel som resultere i for lavt innhold av salter i blodet. Det igjen kan gi bevisstløshet, kramper og livstruende hjerterytmeforstyrrelser. Alkoholens påvirkning av sentralnervesystemet gir hevet stemningsleie, redusert feilkontroll, økt impulsivitet, kritikkløshet og økt risikovillighet. Så ved å blande ecstasy og alkohol kan du risikere å bli mer risikovillig i tillegg til at blanding gir en ekstra belastning på kroppens organer.