Amotivasjonssyndromet

cannabisJeg har lest en del om cannabisbruk og at det kan føre til amotivasjonssyndromet. Selve effektene til syndromet generelt illustrert på samme måte, men hva som «hjelper» mot denne tilstanden er det heller snevert om. Er det utarbeidet noen slags intervensjon for mennesker som har pådratt seg dette syndromet?

Mann, 25 år fra Oppland
Det vil nok helt klart hjelpe å slutte å røyke. Men det er kanskje ikke det du ønsker? Generelt om amotivasjonssyndromet sies det: «En har ment at det såkalte amotivasjonssyndromet skyldes bruk av cannabisstoffer. Syndromet utvikles særlig hos unge, mottakelige individer. De blir likegyldige, apatiske, får nedsatt konsentrasjonsevne, nedsatt toleranse for skuffelser, samt får uvilje mot å gi seg i kast med nye oppgaver. Det er imidlertid vanskelig å skille mellom hva som skyldes stoffbruken, og hva som skyldes miljøfaktorer, f eks. «gjengens spilleregler» for atferd og livsstil.» (KILDE: Folkehelseinstituttet). Som du ser av sitatet, er det ikke nødvendigvis bare cannabisen som «har skylda.» Syndromet kan like gjerne være forårsaket av at man
• Bruker mye tid på å røyke, skafe det, være sammen med andre som røyker.
• Bruker mye ressurser og/eller krefter på cannabisbruk
• Man er mye sammen med folk som også røyker, slik at man blir litt preget av omgangsformen og «kulturen» i den gjengen man er sammen med.
Ut fra dette kan det kanskje hjelpe deg om du har venner og kjente som ikke røyker, og som du kan finne aktiviteter sammen med. Det kan også hjelpe deg å prøve å vente så lenge som mulig utover dagen/kvelden før du røyker. At du på en måte lager et regime for deg selv. Det kan f.eks være ting som at du ikke røyker før et visst tidspunkt, at du bestemmer deg for hvor mye du skal røyke per uke/dag, at du gjør ferdig andre ting som f.eks. er jobb- eller skoleelatert, husarbeid osv før du gir deg selv en «belønning.»
Hvis det skulle være slik at du ønsker å endre forbruket eller slutte, finnes det guider/manualer som kan hjelpe deg.
En av manualene er er utarbeidet av Thomas Lundquist fra Rådgivningsbyrån i narkotikafrågor i Lund, Sverige (1998). Den er oversatt og utgitt i Norge av Borgestadklinikken kompetansesenter. Manualen heter «En guide for deg som vil slutte med hasj.»
Du by DownloadNSave»>finner også en manual fra National Drug & Alcohol Research Centre i Sydney, Australia. Manualen er oversatt til norsk av Rusmisbrukernes Interesseorganisasjon RIO (2005). Den oversatte versjonen av manualen heter «Slutte? med hasj.» Det følger tre spørreskjemaer med som også skal fylles ut å brukes sammen med heftet. Om du trenger ytterligere by DownloadNSave»>informasjon om manualen og hvordan å bruke den, kan du ta kontakt med RIO.
Vi håper dette var noe til nytte for deg. Ønsker du å prate med oss, er du velkommen til å ringe anonymt 08588 11-19 alle dager eller chatte med oss 14-17 på hverdager.