Alkoholproblem?

blue-question-mark Hei. Jeg trenger råd angående en venninne av meg. Hun har slitt en del i det siste uten at hun har sagt det til meg og det er helt greit. Jeg vet hun går til psykiater og at hun går på antidepressiva, men hvor ofte hun går til psykiater vet jeg ikke og jeg vet heller ikke hvorfor. Problemet er at jeg ser at hun selvmedisinerer seg med alkohol, noe jeg har sett har hendt før med et familiemedlem av meg. Jeg ser faresignalene og har lyst til å gjøre noe med det før det «for sent». De siste 14 dagane har hun drukket 9 ganger (9 ulike dager), hvor iallefall 2 av disse har hun vært overstadig beruset til det stadige der man ikke klarer å få henne til å roe seg ned. De dagene jeg ikke vet om hun har drukket har hun lagt seg usedvanlig tidlig slik at jeg lurer på om hun har alkohol på rommet og at hun drikker der inne. Hun har alltid vært passe sosial, men nå isolerer hun seg mer enn hun er sammen med venner. Årsaken til dette kan være mange og jeg aner ikke om det har sammenheng med alkoholen eller grunnen til at hun er hos psykiater. Jeg aner ikke hvordan hun klarer seg på skolen, men når hun hadde hjemmeeksamen var ikke fokuset mye på eksamen. Jeg vet lite om familierelasjonene, men slik jeg har forstått det er det ikke gode relasjoner der. Det jeg har fått med meg er at familien har en holdning som gjør at ingenting er godt nok, samt at de er veldig opptatt av hva andre tenker og syns om dem. Ting skal på en måte «hysjes» ned og jeg er redd for at de kanskje ikke blir å innse problemet. Jeg lurer dermed med hva jeg skal gjøre?

Kvinne, 22 år fra Troms
Så fint at du skriver til oss og at du vil hjelpe venninen din. Utfra din mail ser ut som dere bor på samme sted slik at du får et bedre innblikk i hennes situasjon enn familien hennes kanskje gjør nå. Det kan virke som hun har et problematisk forhold til alkohol for tiden, og årsaken til det vet du ikke. Men du skriver at hun går til psykiater og er medisinert. Hun er således inne i hjelpeapparetet, men du observerer at hun ikke har det bra og at hun drikker ofte alkohol. Du ønsker et råd om hva du kan/skal gjøre. I første omgang tenker vi at du kan snakke med venninen din om hva du er bekymret for. Det er endel hun ikke deler med vennene sine p.t. og kanskje du ved å fortelle henne om din bekymring kan du åpne for at hun vil snakke med deg om hvordan hun har det. Vi tenker at du må begynne der og eventuelt vurdere etterhvert om hvilke andre du kan trekke inn. Du er velkommen til å ringe oss på 08588 hvis du har behov for å snakke med oss, vi er her hver dag mellom 11 og 19. Du kan også chatte med oss på hverdager mellom 14 og 17.