Å hjelpe en venn

keyHei, En jeg kjenner har utviklet et problematisk forhold til alkohol, piller, og rusmidler som hasj o.l. Samtidig er det snakk om vedvarende depresjon og økonomiske problemer. Her kan jo mange hjelpe (fastlege, NAV, etc), men problemet er at vedkommende benekter problemene så det er umulig å ha en samtale om disse og eventuelle tiltak for å utbedre situasjonen. Det er til tider uutholdelig for familie og bekjente. Jeg kan jo velge å kutte kontakt med vedkommende, for jeg har ikke funnet noe info på nettet om hvordan man går frem for å hjelpe, men samtidig har jeg jo et håp om at det er noe som går an å gjøre, eller noen som kan hjelpe. Jeg tror jeg er en av de få som orker å bry seg….

Kvinne, 38 år fra Hordaland
Du hjelper allerede venninnen din ved å bry deg om henne. Men det er desverre noen ganger slik at folk ikke ønsker å snakke om sitt forhold til rus, og ikke ønsker å endre seg. Vi tenker det kan være nyttig å fortsette å prøve å snakke med henne om rusbruken. Her følger noen tips for hvordan du kan ta det opp.
• Vær rolig når du snakker med henne, og ikke vær urimelig.
• Spør henne om hennes rusbruk i stedet for å komme med antakelser.
• Når hun er ferdig med å snakke, gjenta det hun har sagt (slik du har forstått det) så hun kan få sjansen til å rette opp eventuelle misforståelser.
• Snakk konkret om hennes handlinger, heller enn å snakke om hennes personlighet/karakter.
• Bruk uttalelser som begynner med «jeg» heller enn uttalelser som begynner med «du». F.eks.: “Jeg opplever at jeg blir bekymret/sint/frustrert når du….» i stedet for: “Du gjør meg bekymret/sint/frustrert…»
• Hold deg til saken, nemlig hennes rusbruk. Ikke bli dratt inn i krangler eller diskusjoner om andre tema.
• Ikke kritiser hennes rusbruk.
• Prøv å unngå betegnelser som «narkoman», «hasjvrak» eller andre negative beskrivelser av henne.
Hva hvis hun ikke er villig til å endre seg?
• Unngå negative tilnærminger som skaper skyldfølelse, slik som straffeprekner/moralisering. Dette bidrar sjelden til endring.
• Unngå forsøk på å kontrollere personen ved bestikkelser, sutring/syting, trusler, gråt o.l.
• Ikke bruk rusmidler sammen med henne.
• Ikke ta over ansvaret for hennes plikter.
• Ikke lag unnskyldninger eller dekk over for henne.
• Ikke gi henne penger.