Vanskelig å stoppe å drikke.

promillesymbol_litenJeg har et problem, men hva må jeg gjøre for å hjelpe meg selv? Problemet mitt er ikke at jeg MÅ ha alkohol, jeg klarer meg fint uten, og føler aldri noen form for at «nå må jeg ha noe å drikke». Men enkelte ganger er det som jeg går over en usynlig grense, og da er det ikke noe som sier stopp. Jeg blir rett og slett full som et øsekar, men fortsetter like vel. Slik har det nok vært siden tenårene, men de siste årene plager det meg. Jeg får blakcout, og samvittigheten gnager dagen derpå. Hva har jeg gjort og sagt? Jeg vet det er et problem, tror neppe tanken hadde slått meg om det ikke var det, men hva skal jeg gjøre? Jeg har ikke lyst til å bli total avholds, men heller få et normalt forhold til og inntak av alkohol. Har satt meg ned å laget en plan, noen regler for meg selv, men er det nok? Takknemmelig for svar og innspill.

Kvinne, 42 år fra Buskerud
Det du forteller om at du ikke klarer å slutte å drikke når du først «er i gang» er slett ikke uvanlig. En av alkoholens virkninger er nettopp det at du blir kritikkløs, så det å fortsette når du vet at du bør slutte er en vanlig konsekvens ved alkoholinntak. Men det kan også være flere grunner til at du fortsetter selv om du vet at du egentlig burde slutte. Alkoholrusen kan oppleves som et brudd med hverdagen som er avslappende, uproblematisk, avstressende etc. og kan være en indirekte årsak til at du drikker deg full.
Å lage en plan for deg selv høres veldig lurt ut og kan absolutt være nok for å få bukt med problemet. Vi pleier å anbefale de som kontakter oss med den type problemer du har og nettopp lage en plan. Under finner du planen vi pleier å anbefale, det kan jo være at du finner noen gode råd der også.
1, Planlegg før du skal ut og drikke. Tenk gjennom hvor mye du vil drikke og hva du vil drikke, og forsøk å hold deg til det.
2. Gå inn for lavest mulig alkoholprosent.
3. Når du er ute og drikker, kan du ta en enhet vann eller kaffe mellom hver enhet alkohol, da blir du ikke så fort full.
4. Spis godt før du begynner å drikke, og spis i løpet av kvelden, også før du legger deg.
5. Vær oppmerksom! Tenk gjennom og kjenn etter hva som er fordelene med å drikke mindre de gangene du evt. får til det.
6.Tenk gjennom hvilke situasjoner som gjør at du drikker for mye: er det spesielle steder? Er det sammen med spesielle folk? Er det på spesielle dager? Når du er i godt humør? Når du er dårlig humør? Når du er lei deg? Når du er glad?
7. Be om hjelp fra noen du stoler på! Du kan feks si «denne helgen vil jeg ikke drikke så mye, kan du hjelpe meg med det?»